bekymrad man

Stresscoachen: “Att älta hjälper oss att lära av våra misstag”

Fakta

Namn: Karin Isberg
Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida och sociala medier: www.karinisberg.se
Twitter: @isbergkarin
Instagram: isbergkarin
Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurser "Bli fri från oro" och "Slipp onödigt ältande" finns flera metoder som hjälper dig att bli kvitt onödig oro.

Tillhör du dem som fått lära sig att det är dåligt att älta saker? Då är du nog inte ensam men ältande är inte bara av ondo menar stresscoachen Karin Isberg.

När du ältar spelar du upp historien gång på gång i ditt huvud. Hur kunde det gå så fel? Hur kunde någon vara så dum? Hur kunde du själv vara så dum? Det kan pågå för evigt, hålla dig vaken på nätterna och få dig att må dåligt.

Varför är det så?
– När du ältar återupplever du de känslor som du fick när det svåra hände, och för din kropp och hjärna är det ingen skillnad att uppleva känslor i nuet eller i efterhand. Känslorna är desamma, kroppens reaktioner likaså, säger Karin.

 

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: “Att be är att öka hållbarheten”

Ger samma symptom som stress
Ältande väcker dessutom ofta stress, då reagerar kroppen med de vanliga stressymptomen:
• Svårt att somna
• Problem med magen
• Ont i huvudet
• Värk i rygg och axlar.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Släpp kontrollen och gilla läget”

Vi ältar för att utvecklas
Trots det är ältande en positiv funktion menar Karin Isberg.
– Det är inte till för att du ska må dåligt, det är till för att du ska utvecklas.

Karin Isberg

Karin förklarar:
– Tänk tillbaka 100.000 år i tiden när människan levde på savannen i små grupper som var jägare och samlare. Om du varje dag var ute och samlade bär kom du oftast hem med sådant som var ätbart och bra för gruppen. Men en dag tog du fel bland bärbuskarna och kom hem med giftiga bär. Flera blev magsjuka, någon kanske till och med dog, säger Karin och fortsätter:
– Av alla hundratals gånger som du har samlat bär är det den här gången som du kommer att tänka på om och om igen.

Lär av våra misstag
Frågan som din hjärna omedvetet får dig att ställa är: ”Hur kan jag göra det här annorlunda nästa gång så att misstaget inte upprepas?”. Det är det som vi i vardagligt tal kallar för ältande menar Karin. Och om vi använder det för att lära av våra misstag fyller ältande en viktig funktion som får oss att växa och utvecklas som människor.

 

LÄS OCKSÅ: Skjuter du upp svåra beslut? Så kan du förändra ditt beteende

Om man inte ältar – vad händer då
Karin uppmanar oss att leka med tanken att ältande skulle vara dåligt. Vad skulle det innebära?
• Du aldrig skulle lära dig av svåra händelser.
• Du skulle upprepa samma misstag om och om igen.
• Du skulle inte utveckla livsvisdom.
• Du skulle inte få erfarenheter. 

"Ältande skapar balans"
Motsatsen till ältande innebär att bara skakar av sig svåra händelser och springa vidare.
– Den som aldrig ältar lär sig ingenting av sina misstag, säger Karin som menar att när ältandet fungerar som det är tänkt uppstår balans mellan att dra lärdomar av det som har varit för att sedan blicka framåt och gå vidare med nya insikter.

Av Nina Törmark

Samtliga artiklar i serien hittar du här
Introduktion Kom i mental form med stresscoachen Karin Isberg
Del 1. ”Oro är ingen personlighet”
Del 2. Orons viktiga funktion
Del 3. Mind 2018: Din hjärnas genvägar
Del 4. Stresscoachen: Du är inte dina tankar
Del 5. Stresscoachen: “Att älta hjälper oss att lära av våra misstag”
Del 6. Stresscoachen: “Ältande kan vara beroendeframkallande”
Del 7. “Du är inte alltings centrum”
Del 8. Ältande som snuttefilt


Fakta

Namn: Karin Isberg
Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida och sociala medier: www.karinisberg.se
Twitter: @isbergkarin
Instagram: isbergkarin
Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurser "Bli fri från oro" och "Slipp onödigt ältande" finns flera metoder som hjälper dig att bli kvitt onödig oro.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.