mind 2018 hjarnans genvagar

Mind 2018: Din hjärnas genvägar

Fakta

Namn: Karin Isberg
Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida och sociala medier: www.karinisberg.se
Twitter: @isbergkarin
Instagram: isbergkarin
Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurser "Bli fri från oro" och "Slipp onödigt ältande" finns flera metoder som hjälper dig att bli kvitt onödig oro. Fram till och med 31 oktober får du som läser Kurera får 50 kronor rabatt. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Klicka på länkarna ovan för att anmäla dig!

Vår hjärna är väldigt listigt konstruerad, den har många knep att spara tid och energi i sitt arbete med att göra världen begriplig för oss. Dessa kallas kognitiva bias och används för att bland annat skapa trygghet men de kan också skapa oro och det helt i onödan berättar stresscoachen Karin Isberg.

Idag finns 175 kända kognitiva bias enligt Karin Isberg stresscoach utbildad i neurovetenskap.
– Det kan översättas med 175 sätt som hjärnan använder för att spara tid och energi åt sig själv, säger Karin.
Det innebär menar Karin att vi ibland tror på tankar som inte nödvändigtvis är sanna och därför oroar oss i onödan.

 

Hjärnas tre främsta utmaningar

Denna funktion beror i huvudsak på tre utmaningar som hjärnan försöker lösa enligt Karin.
– Att skapa trygghet, förstå vad som sker och säkerställa stabilitet.

LÄS OCKSÅ: Experten: Det här borde alla veta om utmattning

Utmaning 1: Skapa trygghet
Hjärnan uppmärksammar och överdriver betydelsen av faror. Om något skulle kunna vara farligt är det bäst att tro att det verkligen är farligt, eftersom det ökar sannolikheten att du blir på din vakt och därmed överlever. Tyvärr har ditt omedvetna tänkande oftast fel när det gäller att bedöma hur sannolikt det är att någonting kommer att inträffa.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Släpp kontrollen och gilla läget”

Utmaning 2: Förstå det som sker
Din hjärna behöver uppleva att den förstår vad som sker, eftersom känslan av förståelse är detsamma som känslan av kontroll och känslan av kontroll är detsamma som att kunna slappna av och känna sig trygg. Av det skälet söker hjärnan mönster och mening i det som sker och drar slutsatser utifrån begränsad information. Därför är det lätt att  dra slutsatser som leder rakt in i oro och katastroftankar.

LÄS OCKSÅ: Tittis Holmers recept på lycka

Utmaning 3: Säkerställa stabilitet
Eftersom osäkerhet är bland det värsta som din hjärna vet försöker den undvika förändringar. Det är bättre att du har kvar de problem som du känner till än att du fattar beslut som leder till nya, okända situationer.

 

Karin Isberg

Går inte att ändra på
– Det finns ingenting som du kan göra för att få dina bias att försvinna eftersom alla människors hjärnor fungerar på det sättet, säger Karin som förklarar att vad vi däremot kan göra är att påminna oss själva om att det som vi tror inte nödvändigtvis behöver vara sant.
– Hur verkliga och sanna dina tankar än känns för dig.

Av Nina Törmark

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Isberg
Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida och sociala medier: www.karinisberg.se
Twitter: @isbergkarin
Instagram: isbergkarin
Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurser "Bli fri från oro" och "Slipp onödigt ältande" finns flera metoder som hjälper dig att bli kvitt onödig oro. Fram till och med 31 oktober får du som läser Kurera får 50 kronor rabatt. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Klicka på länkarna ovan för att anmäla dig!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.