mind 2018 hjarnans genvagar

Mind 2018: Din hjärnas genvägar

Fakta

Namn: Karin Isberg
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Författare, coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap och föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.
Övrigt: Har skrivit flera böcker om ämnen som stress, depression och relationer, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Läs mer om Karin på hennes hemsida: www.karinisberg.se,
Karin på sociala medier:Twitter: @isbergkarin, Instagram: isbergkarin, Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurs "Bli fri från oro" finns flera metoder som hjälper dig att använda din oro konstruktivt och bli kvitt onödig oro. Du hittar kursen här och du som läser Kurera får 50 kronor rabatt. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan.

Vår hjärna är väldigt listigt konstruerad, den har många knep att spara tid och energi i sitt arbete med att göra världen begriplig för oss. Dessa kallas kognitiva bias och används för att bland annat skapa trygghet men de kan också skapa oro och det helt i onödan berättar stresscoachen Karin Isberg.

Idag finns 175 kända kognitiva bias enligt Karin Isberg stresscoach utbildad i neurovetenskap.
– Det kan översättas med 175 sätt som hjärnan använder för att spara tid och energi åt sig själv, säger Karin.
Det innebär menar Karin att vi ibland tror på tankar som inte nödvändigtvis är sanna och därför oroar oss i onödan.

Hjärnas tre främsta utmaningar

Denna funktion beror i huvudsak på tre utmaningar som hjärnan försöker lösa enligt Karin.
– Att skapa trygghet, förstå vad som sker och säkerställa stabilitet.

 

LÄS OCKSÅ: Experten: Det här borde alla veta om utmattning

Utmaning 1: Skapa trygghet
Hjärnan uppmärksammar och överdriver betydelsen av faror. Om något skulle kunna vara farligt är det bäst att tro att det verkligen är farligt, eftersom det ökar sannolikheten att du blir på din vakt och därmed överlever. Tyvärr har ditt omedvetna tänkande oftast fel när det gäller att bedöma hur sannolikt det är att någonting kommer att inträffa.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Släpp kontrollen och gilla läget”

Utmaning 2: Förstå det som sker
Din hjärna behöver uppleva att den förstår vad som sker, eftersom känslan av förståelse är detsamma som känslan av kontroll och känslan av kontroll är detsamma som att kunna slappna av och känna sig trygg. Av det skälet söker hjärnan mönster och mening i det som sker och drar slutsatser utifrån begränsad information. Därför är det lätt att  dra slutsatser som leder rakt in i oro och katastroftankar.

LÄS OCKSÅ: Tittis Holmers recept på lycka

Utmaning 3: Säkerställa stabilitet
Eftersom osäkerhet är bland det värsta som din hjärna vet försöker den undvika förändringar. Det är bättre att du har kvar de problem som du känner till än att du fattar beslut som leder till nya, okända situationer.

Karin Isberg

Går inte att ändra på
– Det finns ingenting som du kan göra för att få dina bias att försvinna eftersom alla människors hjärnor fungerar på det sättet, säger Karin som förklarar att vad vi däremot kan göra är att påminna oss själva om att det som vi tror inte nödvändigtvis behöver vara sant.
– Hur verkliga och sanna dina tankar än känns för dig.

Av Nina Törmark

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Karin Isberg
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Författare, coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap och föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.
Övrigt: Har skrivit flera böcker om ämnen som stress, depression och relationer, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Läs mer om Karin på hennes hemsida: www.karinisberg.se,
Karin på sociala medier:Twitter: @isbergkarin, Instagram: isbergkarin, Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurs "Bli fri från oro" finns flera metoder som hjälper dig att använda din oro konstruktivt och bli kvitt onödig oro. Du hittar kursen här och du som läser Kurera får 50 kronor rabatt. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

koppar_kan_vara_orsaken_till_dina_halsoproblem

Koppar kan vara orsaken till dina hälsoproblem

Hälsa

Koppar är ett livsnödvändigt spårämne som kroppen behöver. Problemet idag är att vi snarare har för mycket koppar i kroppen än för lite. Har du problem med exempelvis utmattning, sköldkörtelproblem, sömnproblem, PMS, hormonobalanser, IBS, allergier, hudproblem, depression, oro, minnes- och koncentrationsproblem, kan det vara värt att se över dina kopparnivåer.

pizza

Pizza med sötpotatis och chèvre

Recept

Pizza kan varieras i det oändliga, detta recept har topping med bland annat sötpotatis, rödlök och chèvre. Botten bakas på näringsrikt dinkelmjöl och durumvete, kan bytas ut mot glutenfritt recept för den som önskar det.

mage skylt med ehec

Nationell spridning av ehec utreds

Kost

Sedan början av juli har antalet fall av ehec-infektion ökat i Sverige. Analyser visar att majoriteten är av samma typ och fall har rapporterats in från flera håll i landet. Myndigheter arbetar nu för att spåra källan.

Berith sitter i soffan med hundarna och stickar

Fri från värk och inte längre begränsad av artrosen

Värk

Berith Larsson har haft problem med artros i höfter och händer i flera år. Av en slump fick hon höra talas om grönläppad mussla – och bara efter en månad kände hon förbättringen.  – Jag har verkligen fått tillbaka mitt gamla aktiva liv. Kanske börjar jag dansa igen, säger hon.

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Intervju

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.