kvinna vid fönster

Stresscoachen: Du är inte dina tankar

Fakta

Namn: Karin Isberg
Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida och sociala medier: www.karinisberg.se
Twitter: @isbergkarin
Instagram: isbergkarin
Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurser "Bli fri från oro" och "Slipp onödigt ältande" finns flera metoder som hjälper dig att bli kvitt onödig oro. Fram till och med 31 oktober får du som läser Kurera får 50 kronor rabatt. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Klicka på länkarna ovan för att anmäla dig!

Stresscoachen Karin Isberg påminner om vikten att inte identifiera sig med sina tankar.  När vi oroar oss skapar vi känslor som inte har med verkligheten att göra och det är viktigt att vara medveten om det.

När vi oroar oss och hjärnan fokuserar på allt negativt som skulle kunna hända är det lätt att glömma bort att vi inte är våra tankar. Men hur skrämmande och verkliga tankarna än känns så är de bara tankar förklarar stresscoachen Karin Isberg. 

Oro att bli lämnad känns verklig
Hon tar som exempel att oroa sig för att bli lämnad av sin partner och bli övergiven och ensam.
– Det är klart att du blir ledsen som en konsekvens av den tanken, säger Karin och förklarar vad som händer när vi tänker en såda tanke:
– När du tänker en orosfylld tanke som den att att du kommer att bli lämnad tror du att den tanken är sanningen och som en följd av det blir du ledsen. Sanningen är att det kan vara en väldigt verklig tanke att du kan bli lämnad, och ledsenheten som kommer av den tanken är också verklig.

LÄS OCKSÅ: Skånska vårdcentraler ska erbjuda mindfulness

Ingen riktig beskrivning av verkligheten
Men det är inte detsamma som att varken tanken eller känslan är en riktig beskrivning av verkligheten menar Karin.
– De är bara tankar och känslor.
Enligt Karin är en mer riktig beskrivning av verkligheten att du tänker en orosfylld tanke om att du kan bli övergiven av din partner och bli ensam och det leder till att du känner ledsamhet.
– Slut på historien.

 

LÄS OCKSÅ: Forskare har listat bästa maten för psykisk hälsa

Ifrågasätt sanningshalten
Karin rekommenderar att när orosfyllda tankar och jobbiga känslor dyker upp istället tar ett steg tillbaka och frågar oss själva om det vi tänker och känner verkligen är sant.
– Att tankarna och känslorna har dykt upp varken kan eller ska vi förneka säger hon men vi kan fundera över om det som vi tänker bidrar till något positivt.

LÄS OCKSÅ: Vikten av att mota Olle i grind

Vi kan ställa oss själva följande frågor
Är tankarna stärkande?
Hjälper de dig att fatta bättre beslut?
Eller är de kanske bara hjärnspöken som bygger på tidigare dåliga erfarenheter? 

Genom att börja ifrågasätta våra tankar på det här sättet får vi distans till dem och det hjälper oss att inse att orosfyllda tankar inte är någonting som vi är, utan bara något som ibland dyker upp och som vi inte nödvändigtvis behöver tro på menar Karin Isberg.

Av Nina Törmark

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Isberg
Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida och sociala medier: www.karinisberg.se
Twitter: @isbergkarin
Instagram: isbergkarin
Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurser "Bli fri från oro" och "Slipp onödigt ältande" finns flera metoder som hjälper dig att bli kvitt onödig oro. Fram till och med 31 oktober får du som läser Kurera får 50 kronor rabatt. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Klicka på länkarna ovan för att anmäla dig!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.