kvinna oroar sig

Stresscochen: Det går inte att “sluta” oroa sig

Fakta

Namn: Karin Isberg
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap. Föreläser om stresshantering, mental träning och mindfulness. Författare till flera böcker bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Läs mer om Karin på hennes hemsida: www.karinisberg.se,
Karin på sociala medier:Twitter: @isbergkarin, Instagram: isbergkarin, Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurs "Bli fri från oro" finns flera metoder som hjälper dig att använda din oro konstruktivt och bli kvitt onödig oro. Du hittar kursen här och du som läser Kurera får 50 kronor rabatt. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan.

Har du någonsin har fått höra ”Sluta tänk så mycket på det där”? Då vet du att det inte går. Om det hade varit så enkelt som att bestämma sig för att sluta oroa sig hade du troligen slutat med det för länge sedan. 

Att säga till sig själv att sluta upp med oron fungerar ungeför lika bra som att bli arg på sig själv för att man oroar sig förklarar Karin Isberg, stresscoach som studerat neurovetenskap.
– Paradoxalt nog gör det bara oron värre.

Hjärnan fokuserar på det den känner igen
Om du läste den förra artikeln om kognitiva bias eller genvägar i hjärnan vet du att hjärnan sorterar bland all information som den översköljs med.
– En ledtråd för hjärnan när den väljer vilken information den ska fokusera på är att den uppmärksammar sådant som du ofta tänker på, säger Karin.

 

LÄS OCKSÅ: 14 sätt att bli lyckligare

Tränar hjärnan att oroa sig
Det vi ofta tänker på tolkar hjärnan som viktigt, det innebär att ju mer vi tänker på något, ju mer tror vi på det.
– Att tänka på att du inte ska oroa dig är faktiskt ett sätt att tänka på din oro vilket innebär att ju mer som du anstränger dig för att inte oroa dig, desto mer uppmärksamhet ger din hjärna till oro.
Därmed tränas hjärnan att uppmärksamma orosfyllda tankar ännu mer.

LÄS OCKSÅ: Vikten av att mota Olle i grind

Innebär det att det är omöjligt att sluta oroa sig?
– Nej, inte alls. Det går att väsentligen minska sin oro. Det första steget är att du sluter fred med dina orosfyllda tankar. Det innebär att du slutar försöka bli av med dem.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Karin Isberg

Praktisera acceptans
Istället rekommenderar Karin att du övar dig i att acceptera att det just nu är som det är. Du oroar dig. Det är varken mer eller mindre än så.
– Ju mer du accepterar att du ibland har tankar som du inte tycker om, desto mer avdramatiserar du din oro.
Genom att förhålla sig till orosfyllda tankar på det här sättet kommer hjärnan ägna mindre uppmärksamhet åt dem menar Karin.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Karin Isberg
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap. Föreläser om stresshantering, mental träning och mindfulness. Författare till flera böcker bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Läs mer om Karin på hennes hemsida: www.karinisberg.se,
Karin på sociala medier:Twitter: @isbergkarin, Instagram: isbergkarin, Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurs "Bli fri från oro" finns flera metoder som hjälper dig att använda din oro konstruktivt och bli kvitt onödig oro. Du hittar kursen här och du som läser Kurera får 50 kronor rabatt. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

koppar_kan_vara_orsaken_till_dina_halsoproblem

Koppar kan vara orsaken till dina hälsoproblem

Hälsa

Koppar är ett livsnödvändigt spårämne som kroppen behöver. Problemet idag är att vi snarare har för mycket koppar i kroppen än för lite. Har du problem med exempelvis utmattning, sköldkörtelproblem, sömnproblem, PMS, hormonobalanser, IBS, allergier, hudproblem, depression, oro, minnes- och koncentrationsproblem, kan det vara värt att se över dina kopparnivåer.

pizza

Pizza med sötpotatis och chèvre

Recept

Pizza kan varieras i det oändliga, detta recept har topping med bland annat sötpotatis, rödlök och chèvre. Botten bakas på näringsrikt dinkelmjöl och durumvete, kan bytas ut mot glutenfritt recept för den som önskar det.

mage skylt med ehec

Nationell spridning av ehec utreds

Kost

Sedan början av juli har antalet fall av ehec-infektion ökat i Sverige. Analyser visar att majoriteten är av samma typ och fall har rapporterats in från flera håll i landet. Myndigheter arbetar nu för att spåra källan.

Berith sitter i soffan med hundarna och stickar

Fri från värk och inte längre begränsad av artrosen

Värk

Berith Larsson har haft problem med artros i höfter och händer i flera år. Av en slump fick hon höra talas om grönläppad mussla – och bara efter en månad kände hon förbättringen.  – Jag har verkligen fått tillbaka mitt gamla aktiva liv. Kanske börjar jag dansa igen, säger hon.

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Intervju

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.