kvinna oroar sig

Stresscochen: Det går inte att “sluta” oroa sig

Fakta

Namn: Karin Isberg
Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida och sociala medier: www.karinisberg.se
Twitter: @isbergkarin
Instagram: isbergkarin
Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurser "Bli fri från oro" och "Slipp onödigt ältande" finns flera metoder som hjälper dig att bli kvitt onödig oro. Fram till och med 31 oktober får du som läser Kurera får 50 kronor rabatt. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Klicka på länkarna ovan för att anmäla dig!

Har du någonsin har fått höra ”Sluta tänk så mycket på det där”? Då vet du att det inte går. Om det hade varit så enkelt som att bestämma sig för att sluta oroa sig hade du troligen slutat med det för länge sedan. 

Att säga till sig själv att sluta upp med oron fungerar ungeför lika bra som att bli arg på sig själv för att man oroar sig förklarar Karin Isberg, stresscoach som studerat neurovetenskap.
– Paradoxalt nog gör det bara oron värre.

Hjärnan fokuserar på det den känner igen
Om du läste den förra artikeln om kognitiva bias eller genvägar i hjärnan vet du att hjärnan sorterar bland all information som den översköljs med.
– En ledtråd för hjärnan när den väljer vilken information den ska fokusera på är att den uppmärksammar sådant som du ofta tänker på, säger Karin.

LÄS OCKSÅ: 14 sätt att bli lyckligare

Tränar hjärnan att oroa sig
Det vi ofta tänker på tolkar hjärnan som viktigt, det innebär att ju mer vi tänker på något, ju mer tror vi på det.
– Att tänka på att du inte ska oroa dig är faktiskt ett sätt att tänka på din oro vilket innebär att ju mer som du anstränger dig för att inte oroa dig, desto mer uppmärksamhet ger din hjärna till oro.
Därmed tränas hjärnan att uppmärksamma orosfyllda tankar ännu mer.

 

LÄS OCKSÅ: Vikten av att mota Olle i grind

Innebär det att det är omöjligt att sluta oroa sig?
– Nej, inte alls. Det går att väsentligen minska sin oro. Det första steget är att du sluter fred med dina orosfyllda tankar. Det innebär att du slutar försöka bli av med dem.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Karin Isberg

Praktisera acceptans
Istället rekommenderar Karin att du övar dig i att acceptera att det just nu är som det är. Du oroar dig. Det är varken mer eller mindre än så.
– Ju mer du accepterar att du ibland har tankar som du inte tycker om, desto mer avdramatiserar du din oro.
Genom att förhålla sig till orosfyllda tankar på det här sättet kommer hjärnan ägna mindre uppmärksamhet åt dem menar Karin.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Isberg
Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida och sociala medier: www.karinisberg.se
Twitter: @isbergkarin
Instagram: isbergkarin
Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurser "Bli fri från oro" och "Slipp onödigt ältande" finns flera metoder som hjälper dig att bli kvitt onödig oro. Fram till och med 31 oktober får du som läser Kurera får 50 kronor rabatt. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Klicka på länkarna ovan för att anmäla dig!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.