Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Knoppar och ogräs i säsong – som du med fördel kan ta tillvara

Nu har knopparna börjat slå ut och ogräset dykt upp runt om i landet.
Passa på att ta vara på detta gröna guld.
Här får du veta lite mer om varför. 

Ogräs är egentligen ett missvisande namn. Mycket av det som växer ute går nämligen att äta och är både näringsrikt och gott. Med det inte sagt att man ska experimentera för mycket utan att veta vad man gör, för det kan i värsta fall sluta illa. Men här är några förslag som i alla fall anses säkra. Håll till godo.

 

► Läs också: Så här äter du blad och ogräs! Här är 9 annorlunda recepttips

Ta tillvara...

 

Maskrosblad
Varför inte pröva att byta ut ruccolan mot maskrosblad? Späda maskrosblad passar utmärkt i sallad och de är dessutom helt gratis. Du kan även brygga te på torkade eller färska maskrosblad. Te på maskrosblad är utmärkt för personer med matsmältningsbesvär eftersom bladens bittra smak stimulerar utsöndringen av både matsmältningsenzymer och galla, vilka båda hjälper till att spjälka maten. För effekt på matsmältningen bör teet drickas i samband med måltid.
Maskrosor är rika på kalium och magnesium , två mineraler som förbättrar leverns och gallans funktioner.
Maskrosbladste anses bra för diabetiker och godisråttor eftersom det stimulerar bukspottskörteln till att reglera blodsockernivåerna samt är kraftigt urindrivande. Maskrosen är en bra avgiftare och utrensare och anses därför gynnsam vid fasta eller detox.
Te på maskrosblad är även bra att tvätta irriterad hud med, vid till exempel akne och eksem. Maskros kan även lindra besvär som klåda, revorm och andra hudutslag.

Nässlor
Nässlor plockas allra bäst när de är späda skott och passar utmärkt i matlagning där de till exempel kan ersätta spenat. Vill du inte använda dem direkt så går det utmärkt att torka eller förvälla och frysa dem. Nässlor är packade med näring och innehåller bland annat järn, a-vitamin, b-vitamin, c-vitamin, magnesium och kisel.

► Läs också: Därför ska du äta nässlor

Kirskål
Plockar man dessa direkt när de sticker upp och inte låter de gå i blom är inte risken så stor att de sprider sig vidare. Du kan använda den på samma sätt som du använder spenat, mixa i smoothie eller direkt i en sallad. Kirskålen är en medicinalväxt som användes mot bland annat gikt. Den är näringsrik, stärkande och renande.
Skott, knopp och blomma är ätliga delar. Kan användas på samma sätt som spenat och smakar bäst på våren men kan skördas även senare under året. Smaken påminner om morot

Björkblad
Samlar du mycket vätska i kroppen? Varför inte pröva att göra te på nyutslagna björklöv? Björk har en utrensande och urindrivande effekt på kroppen.
Men björk kan användas till mer än så. Läs bland annat om chagan (eller sprängticka som den också heter - och som växer på björk) här och om björksav här.
Ta även tillfället i akt och avnjut rawfoodglass av björk- och myntablad eller te på björkblad.

 

► Läs också: Björkblad – för både invärtes och utvärtes bruk

Av Redaktionen

Gillar du att läsa och följa denna typ av artiklar så följ oss på Facebook:


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.