Så skyddar du dig mot virusinfektioner

Fakta

Virus ingår i vår naturliga flora av mikroorganismer och kallas virom. Viromet börjar bildas snabbt efter födseln och fortsätter under de första levnadsåren. Olika delar av kroppen har alla sin egen sammansättning av virus. De flesta virus orsakar inte sjukdom utan de flesta är så kallade bakteriofager. Bakteriofager är virus som bara infekterar bakterier och inte mänskliga celler. I vår mikroflora sker ett ständigt samspel mellan bakterier och virus.

Källa: Holistic

Visste du att virus trivs bäst i 33-35 grader – och att höga temperaturer, som feber, gör att virus dör? Men för oss som inte vill eller har möjlighet att bo i bastun finns det andra sätt. Så här skyddar du dig bäst mot virus.

För lite sömn, för hård träning, för mycket stress och näringsfattig kost som ger näringsbrist. Alla är de saker som gör oss mer mottagliga för infektioner. Detta eftersom de bidrar till att sänka vårt immunförsvar. Detta känner många redan till. Men det finns några knep att göra kroppen mer motståndskraftig. 

 

D-vitamin
Många svenskar har D-vitaminbrist på utan att veta om det. Brist kan innebära negativa konsekvenser för allmänhälsan. D-vitamin gör mycket, inte minst reglerar det vårt immunförsvar och hjälper oss att upprätthålla ett stabilt nervsystem. Intag av 50-75 µg D-vitamin dagligen under vinterhalvåret har i studier visat sig ge ett mycket bra skydd mot förkylningar och influensa.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsverket: Vi måste öka intaget av D-vitamin

C-vitamin
Vitamin C är en stark antioxidant som hjälper oss att undvika sjukperiod, förkorta den samt lindra symtomen. Vitamin C är ett av de vitaminer som kroppen verkligen behöver för att immunförsvaret ska fungera. Det behövs för att kroppens ska kunna aktivera och stimulera bildandet av vita blodkroppar, stimulera produktionen av antikroppar och för att ta död på virus.
Genom att ta minst 500 milligram C-vitamin (gärna 1000-3000 milligram) dagligen hjälper vi kroppen att hålla infektioner borta.

LÄS OCKSÅ: Sjömännens sjukdom på återtåg

Zink
Ett värmetåligt mineral och med sina virusdödande egenskaper viktigt för vårt virusskydd. Det har visat sig att zinkbrist är mycket vanligt när det rör sig om långdragna luftvägsinfektioner och förkylningar, vilka ofta orsakas av virus. Efter genomgång av flertalet vetenskapliga studier beträffande zink har Cochrane-institutet lyft zink som den hittills mest lovande behandlingen mot förkylning, på både kort och lång sikt och både som förebyggande behandling och vid akuta tillstånd. Man noterade bland annat att när zink tas vid första tecken på förkylning blir förkylningen både kortare och mildare.

LÄS OCKSÅ: Sjuk efter träning – ämne i bakjäst hjälper immunförsvaret

Betaglukan
Ett naturligt ämne som utvinns ur bagerijäst, och som kan tas varje dag utan biverkningar, har i studier visats aktivera immunförsvaret och minska risken att insjukna på grund av virussmitta.
Betaglukan tas upp av tarmslemhinnan och binder till receptorerna på ytan av en sorts immunceller, makrofager. Dessa bryter ner betaglukanen till mindre beståndsdelar vilka i sin tur tas upp av så kallade neutrofiler, som är kroppens vanligaste immunceller. När betaglukanen bundits till neutrofilerna aktiveras de att vara på sin vakt för inkräktare och reagerar på så sätt mycket snabbare när hot uppstår. Extraktet Wellmune, som är en patenterad form av 1,3/1,6-betaglukan har  i studier visats aktivera immunförsvaret. Wellmune finns bland annat i produkterna ImmunStark och Immunosan. ImmunStark innehåller utöver betaglukanextraktet även vitaminer och mineraler som bidrar till immunsystemets normala funktion till exempel C, D, B6, zink, koppar och selen.

 

Idrottare särskilt mottagliga
Efter en maxad idrottsprestation har man normalt ett försämrat immunförsvar under 2-6 timmar – vilket brukar kallas ”det öppna fönstret” – immunförsvaret återhämtar sig sedan långsamt under 24 timmar. Under den här tiden är man mer mottaglig för infektioner. Studier visar dock att betaglukanextraktet Wellmune stänger detta fönster.

Av Isabelle Gard Hedander

Källor: Kurera Bästa knepen för att slippa förkylning och Forskningsknepen som håller dig frisk i vår


Fakta

Virus ingår i vår naturliga flora av mikroorganismer och kallas virom. Viromet börjar bildas snabbt efter födseln och fortsätter under de första levnadsåren. Olika delar av kroppen har alla sin egen sammansättning av virus. De flesta virus orsakar inte sjukdom utan de flesta är så kallade bakteriofager. Bakteriofager är virus som bara infekterar bakterier och inte mänskliga celler. I vår mikroflora sker ett ständigt samspel mellan bakterier och virus.

Källa: Holistic

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.