Så här slipper du undan vinterkräksjukan

Åtta (naturliga) virusskydd för att slippa vinterkräksjukan!

Sjukdomar 9 december, 2015

Så fungerar ett virus

Ordet virus betyder gift. Har du ett virus i kroppen är du förgiftad. Virus är mycket små men kraftfulla. De anses vara så kallade subcellulära organismer, vilket innebär att de är mindre än celler och deras storlek är bara en hundradel så stor som en bakterie.

Virus är små onda parasiter som angriper friska celler och kapar dess resurser.
Virus kan inte reproducera sig på egen hand utan är beroende av levande celler för att föröka sig.

Det finns cirka 5000 kända virus och de har ett eget sätt att främja sin livscykel: De invaderar en värd, till exempel dig eller ditt barn. Är ditt immunförsvar i start nog att besegra dem gör de dig sjuk.

Viruset tar över cellerna i din kropp, reproducerar sig och injicerar sedan nya virus tillbaka in i blodet. Du kan sedan överföra viruset via kroppsvätskor genom nysningar, saliv, slem och beröring.

Glöm inte vätskan om du drabbats!
Kräks du mycket eller har mycket diarré, kan det förutom vatten också vara bra att dricka vätskeersättning, detta för att kroppen förlorar mycket salter.
Du tillgodogör dig vätska bäst genom att dricka små mängder ofta, det vill säga med täta mellanrum. När diarréerna avtar kan du börja äta som vanligt igen men fortsätt att dricka rikligt med vatten så länge avföringen är lös.

Har du frågor?
...eller känner dig osäker på hur du bör agera kan du ringa Vårdguiden på telefon 1177 eller söka på www.1177.se.

Nu har säkert många hunnit märka av att den kommit på besök igen: vinterkräksjukan, detta fruktade och väldigt smittsamma magvirus.
Men – man behöver inte bli sjuk. Så här skyddar du dig.

Maginfluensatider brukar komma som ett brev på posten under november, december. Så även i år.  Sedan håller den oss i sitt grepp ändå fram till mars, april. Men det finns hopp.
► Läs också: Vinterkräksjukan är här!

Egentligen flera olika virus
Vinterkräksjukans egentliga namn är calicivirus och orsakas av ett flertal olika sorters virus. Symtomen kommer hastigt och består bland annat av: kräkningar, diarré, magont, ont i kroppen och feber. Inkubationstiden är 12-48 timmar och symtomen sitter ofta i under ett till tre dygn. Att man redan haft kräksjukan en gång denna säsong spelar ingen roll, man kan bli smittad lika snart igen.

► Läs också: Vi fungerar för att magen gör det

 
Facebook kurera

Antibiotika hjälper inte – däremot virusskydd
Eftersom vinterkräksjukan är ett virus hjälper inte antibiotika men vad som visat sig effektivt är däremot att förebygga med ett bra virusskyddande preparat. Dessa hittar du bland annat på hälsokosten.
Nedan nämner vi några stärkande virusskydd vi gillar – samt tipsar om andra huskurer för att slippa undan kräksjukan (även) denna gång.

► Läs också: Ny forskning: Antibiotika påverkar barns BMI – för resten av deras liv

Så skyddar du dig

1. Oscillococcinum
Omöjligt att uttala men fungerar effektivt för att stärka immunförsvaret. Systemmodulator!

2. Viraway
Olivbladsextrakt som har en patenterad effekt mot bakterier och virus.

3. Probiotika – nyttiga bakterier
75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och dess bakterieflora, och balansen mellan goda och de mindre goda bakterierna är viktig. Har vi för lite goda bakterier får vi ofta magbesvär som diarré, förstoppning och uppblåsthet. Dessutom påverkar det immunförsvaret, vilket kan ge upphov till flera sjukdomstillstånd, inklusive allergier, autoimmuna sjukdomar och inflammationer. Fråga på hälsokosten om ett bra tillskott med mjölksyrebakterier, så kallad probiotika.

► Läs också: Barn som får probiotika mindre benägna att bli sjuka

4. Immunosan
Bevisat i kliniska tester att det stimulerar makrofager, neutrofila granulocyter (neutrofiler) och mördarceller (kroppens immunceller), som tar hand om bakterier och virus.

5. Zink och D-vitamin
Stärker ditt immunförsvar. Dåligt immunförsvar är ett av de vanligaste symtomen vid både zinkbrist och D-vitaminbrist.

Läs också: Därför bör du äta extra D-vitamin

6. Sambucol
Fläderbärsextrakt som fäster på viruset. Det kan då inte kan ta sig in i cellen och hindras från att föröka sig.

7. Anti-V
Det är bra att komplettera med ett tillskott av humussyra under extra utsatta perioder. Det ger ditt immunförsvar extra kraft.
Humussyra har i studier visat sig vara effektivt mot samtliga kända virus. Det verkar genom att det binder virus, bakterier och tungmetaller bildar en blockering så att viruset inte kan fästa till våra celler och därmed inte föröka sig.

► Läs också: Håll viruset borta med humussyra

8. Immunförsvarsstärkande mat
Bra kost stimulerar immunförsvaret. Så även:
• Kokosolja – innehåller virusdödande laurinsyra.
• Vitlök – stimulerar immunförsvaret.
• Honung – är en gammal huskur främst vid förkylningar men honungen anses även ha stärkande effekt på immunförsvaret. Honung sägs både vara antibakteriellt (och kan användas på sår) och ha antiinflammatoriska effekter, som gör att den kan motverka bakterier och virus.
Bör dock helst inte hettas upp mer än 42 grader så använd det inte (enbart) i te utan ta den (även) på tesked.

Läs också: Läkare: Därför ska du genast sluta använda handsprit

Tänk även på att…

• Tvätta händerna ofta, alltid före måltider och efter toalettbesök. Använd tvål och vatten.
• Undvika fasta tvålar, speciellt om de inte får torka ordentligt. Tvålar som ständigt är blöta är känsliga för bakterier.
• Använda en egen handduk hemma och på jobbet – och tvätta den ofta.
• Undvik bufféer och salladsbord där många äter och lutar sig över maten.
• Om du är sjuk så stanna hemma och vistas inte på platser där du kan smitta andra.

► Läs också: Forskning: Röd solhatt halverar risken för influensa

Av Isabelle G Hedander

Utskriftsvänlig sida
Kategori: Sjukdomar | Etiketter: , , , , , ,

Läs mer  

Långhårigt barn i superhjältekostym

Barn som får probiotika är mindre benägna att bli sjuka

Barn som får probiotika dagligen blir mer sällan sjuka och när de blir det får de mildare symtom.
Det visar en ny brittisk studie.

Läs mer

förkyld trött tjej

8 sätt att boosta försvaret mot influensa och förkylning

Höst är ofta lika med förkylningar, något som orsakar fler sjukdagar än någonting annat. Men misströsta inte.
Här är tio tips för dig som vill slippa bli sjuk.

Läs mer

Studie: Tillskott med röd solhatt halverar risken för influensa och lunginflammation

Forskning: Röd solhatt halverar risken för influensa

Förkylning och influensa orsakar fler frånvarodagar än någon annan sjukdom. Dessutom ger virusangreppen skador på slemhinnan vilket gör att bakterier lättare får fäste och att kroppen blir mer mottaglig för följdsjukdomar som till exempel lung- och bihåleinflammation.
För första gången har forskarna nu kunnat visa att risken för följdsjukdomar kan halveras. Knepet heter röd solhatt. Men den ska vara färsk.

Läs mer

Snöbeklädda grantoppar solnedgång i bakgrunden

D-vitaminbrist kan leda till demens – och flera andra sjukdomar

Bor du i norra Sverige löper du högre risk att utveckla demens – på grund av för låga nivåer D-vitamin, visar helt nya rön från University of Edinburgh.
Samtidigt går två svenska forskare ut i en debattartikel i SvD och varnar för att D-vitaminbrist är en allvarlig riskfaktor för en lång rad kroniska sjukdomar, men en riskfaktor som myndigheter inte tar på allvar.

Läs mer

Näringsterapeuten: "Även barn behöver vitaminer"

Näringsexperten: ”Även barn behöver vitaminer”

Hur ligger det egentligen till med barn och vitaminer? Är det något vi borde bli bättre på att ge dem? I så fall vilka vitaminer och/eller mineraler är det främst de behöver? Och i vilka doser?
Kurera ställde några frågor om ämnet till näringsterapeuten Zarah Öberg.

Läs mer

Gilla Kurera på Facebook

Papperstidningen Kurera digitalt

Intresserad av Kurera som papperstidning?

Här hittar du äldre nummer av papperstidningen Kurera i digital form.

Värk

5 naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Naturliga alternativ finns, här är listan.

Kost

15 livsmedel du inte bör förvara i kylskåpet!

Livsmedlen folk förvarar i kylskåp men som inte hör hemma där.

Hälsotips

"Kokosfett - 7 feta tips"

Så använder du det nyttiga kokosfettet.

Mage

Allt om din mage

IBS, sura uppstötningar och magkatarr? Så här kommer du tillrätta med besvären.

Intervjuer

Mat, böcker & hälsotips

Kurera fångar hälsobloggarna i farten.

Få ny inspiration varje vecka

Inspireras med Kurera

Recept, nyheter & tävlingar i veckobrevet!

Kvinnligt

11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Vad du bör göra, och inte göra, för att må bättre - och hur du förebygger sjukdomen.

Recept

Raw halloncheesecake

Nyttig, rawfood och himmelskt god.

Allt om kost och inflammation

Allt du behöver veta om kost och inflammation

Stora delar av västvärlden äter sig till sjukdomar och ohälsa.

Sex och relationer

Här är 10 saker lyckliga par gör varje dag!

Ett lyckligt förhållande är egentligen bara en kombination av en serie små saker.

Recept

Bästa träningsmaten!

Underbara proteinpannkakor med chia.

Följ Kurera på Instagram

Följ Kurera på Instagram

I appen – sök bara efter: Kurera.se

Intervju

"En gränslös godisråtta"

Kostrådgivaren skapade smarta sötsaker.

Eko/Miljö

Dricker du din plast?

Vilken plast bör undvikas? Skaffa plastkoll!

Hälsa

"Ett superlivsmedel"

Därför ska du frossa i chiafrön.

Kurera på Spotify

Beats, pepp & svett!

Motiverande tränings-playlists från Kurera

Allt om smoothies

"SMOOTHIE-MANIA"

Tipsen som gör dig till smoothie-expert

 
L-Argiplex Medica Nord

Adobe Flash not available

Litomove Orkla Health
Echinaforce A Vogel
Pharma Pro
New Nordic Blueberry
Great Earth Biocell
Baltex Hårkontroll
Cran Cure Elexir Pharma
Express Magnesium Diasporal
CoolDown Acrilex
Pharma nord
Alpha Plus
Bringwell maxosol
Holistic