Balansera ditt hormonsystem med god sömn

Tips vid sömnbrist och trötthet

• Sov minst åtta timmar
Gå i säng tidigt och sov helst senast klockan 22.00. (Kroppen och hjärnan återhämtar sig bäst mellan klockan 22.00-06.00.)

• Stäng av TV, iPads och mobiltelefoner
...eller upphör med användande minst en halvtimme innan du ska sova. (Ljuset ifrån skärmen lurar hjärnan och insöndringen av det viktiga sömnhormonet melatonin minskar.)

Sov i ett svalt och mörkt rum
Värme och ljus ger sämre sömn.

• Byt ut kaffe
...mot rå kakao eller grönt te som innehåller den lugnande aminosyran l-theanin. Få recept på kakaodryck här.

• Få frisk luft och lätt motion
...under dagen. Starta gärna dagen med dagsljuslampa under de mörka månaderna.

• Meditation
...har visat sig påverka hjärnan genom att öka mängden alfavågor, vilka sänker blodtrycket, minskar nivån av stresshormoner och ger oss ett ökat lugn.

• Se till att få tillräckligt med aminosyran tryptofan 
...under dagen. Ät en handfull protein till varje mål mat och avsluta gärna dagen med ett mål av komplexa kolhydrater som banan eller havre. Tryptofan är med i produktionen av serotonin som skapar välbehag, samt melatonin som säkrar en god sömn. Kolhydrater är viktiga för tryptofanets transport genom kroppen.
Få recept på tryptofanrik dryck här.

• Ät magnesiumtillskott
Det har visat sig hjälpa mot lätt, orolig sömn och kramper i benen om natten. Läs här om hur du köper rätt sorts magnesium.

• Aminosyran L-tryptofan 
...kan vara effektivt för nervösa, deprimerade och stressade personer som sover dåligt. L-tryptofan kräver dock en del olika näringsämnen och borde kombineras med ett multivitamintillskott som innehåller metylerade B-vitaminer för bästa möjliga biotillgänglighet.

• Kamomill, valeriana och lavendel
...verkar lugnande och kan drickas som te innan sängtid.

Komplementär hormonterapi
...är, precis som namnet antyder, ett "komplement" till konventionell medicin.
Komplementär hormonterapi är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen.
– Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök, berättar Sanne Lundblad.
– Observera att inga örter eller tillskott ska tas utan läkares samråd vid graviditet.

Obalanser i hormonsystemet kan visa sig som bland annat:
Minskad sexlust, PMS, ökad hårväxt, nervositet, ångest eller oro, depression, nattsvettningar, håravfall, återkommande infektioner och inflammationer, smärtsam och/eller oregelbunden menstruation, huvudvärk/migrän, trötthet, torra slemhinnor, infertilitet eller upprepade missfall, svampinfektioner och underlivskatarr, övervikt med mera.
Källa: Sanne Lundblad

När våra hormoner är i perfekt balans mår vi fantastiskt. Vi går upp ur sängen på morgonen och känner oss utvilade och klara för en ny dag, som vi möter med ett optimistiskt sinne. Vi är fulla med energi, vår hud är ren och våra ögon strålar. Vår kroppsvikt är optimal.
Tyvärr vet inte alla hur viktig sömnen är för vårt välbefinnande.
Här berättar Sanne Lundblad, som studerar till komplementär hormonterapeut, mer om hur sömn, eller brist på sömn, direkt påverkar ditt hormonsystem. 

När du sover för lite känner du dig trött och utkörd. Din kropp skriker efter energi och du cravar efter socker och kolhydrater.
Faktum är att brist på sömn en av de största orsaker till övervikt och ett obalanserat hormonsystem.

Obalans i systemet som reglerar vår aptit
Studier visar att för lite sömn skapar en obalans i det neuroendokrina systemet som reglerar vår aptit med övervikt och en ökad risk för typ 2 diabetes som följd.

 

► Läs också: 7 annorlunda tips för bättre sömn

Sömnbrist leder till övervikt
För lite sömn ökar mängden av det aptitstimulerande hormon ghrelin, som produceras av celler i magsäcken och hormonet leptin som produceras i våra fettceller minskar. Leptin är det hormon som minskar vår hunger.
Vid långvarig sömnbrist riskerar cellerna i vår hjärna att bli resistenta mot leptin och detta kan vara en orsak till att man som överviktig ofta känner sig hungrig och att sömnbrist ofta leder till övervikt.

Vi blir nervösa och irriterade
Som om det inte vore nog ökar även insöndring av stresshormoner vid brist på sömn och detta gör oss irriterade, nervösa och till och med deprimerade.
En trött och stressad kropp skriker efter snabb energi och vi häver i oss tomma kolhydrater och gärna kaffe.

► Läs också: Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

Koffein signalerar stress och ökar blodsockernivån
Koffeinet i kaffe ger samma signaler till binjurarna som stress och deras lager av stresshormoner töms ut i kroppen. Något som i sin tur ökar nivån av glukos (blodsocker). Ett plötsligt ökat blodsocker ger oss en kick, vi blir fokuserade och alerta – men när vårt blodsocker sänks igen blir vi trötta och behöver påfyllning. Vi hamnar i en ond cirkel!

► Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Sanne Lundblad som själv kallar sig "hormonnörd"

Sanne Lundblad som själv kallar sig ”hormonnörd”

Sömn har positiv effekt på våra könshormoner
Under sömn sänks vår kroppstemperatur och vår energiförbrukning minskar. Annat som händer när kroppens immunförsvar, nervsystem och hormonsystem får tid till att restituera, det vill säga återhämta sig är följande: Viktiga hormoner som växthormon, könshormon och melatonin ökar. Stresshormon minskar.
Interleukin 6, ett ämne som är med och bekämpar infektioner och som spelar en roll i kroppens motstånd mot cancerceller, produceras.
Utöver detta skapar vår hjärna nya förbindelser som ser till att vår personlighet hålls konstant och som gör att vårt minne och koncentrationsförmåga förblir skarp.

► Läs också: Kvalitetssömn avgörande för fysisk och psykisk hälsa

God sömn A och O för hormonell balans
En god natts sömn är alltså A och O för ett balanserat hormonsystem och ett välfungerande immunförsvar.

God natt!

Läsa mer?
Mer om komplementär hormonterapi kan du läsa i en längre intervju med Sanne Lundblad här.

Av Sanne Lundblad

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Tips vid sömnbrist och trötthet

• Sov minst åtta timmar
Gå i säng tidigt och sov helst senast klockan 22.00. (Kroppen och hjärnan återhämtar sig bäst mellan klockan 22.00-06.00.)

• Stäng av TV, iPads och mobiltelefoner
...eller upphör med användande minst en halvtimme innan du ska sova. (Ljuset ifrån skärmen lurar hjärnan och insöndringen av det viktiga sömnhormonet melatonin minskar.)

Sov i ett svalt och mörkt rum
Värme och ljus ger sämre sömn.

• Byt ut kaffe
...mot rå kakao eller grönt te som innehåller den lugnande aminosyran l-theanin. Få recept på kakaodryck här.

• Få frisk luft och lätt motion
...under dagen. Starta gärna dagen med dagsljuslampa under de mörka månaderna.

• Meditation
...har visat sig påverka hjärnan genom att öka mängden alfavågor, vilka sänker blodtrycket, minskar nivån av stresshormoner och ger oss ett ökat lugn.

• Se till att få tillräckligt med aminosyran tryptofan 
...under dagen. Ät en handfull protein till varje mål mat och avsluta gärna dagen med ett mål av komplexa kolhydrater som banan eller havre. Tryptofan är med i produktionen av serotonin som skapar välbehag, samt melatonin som säkrar en god sömn. Kolhydrater är viktiga för tryptofanets transport genom kroppen.
Få recept på tryptofanrik dryck här.

• Ät magnesiumtillskott
Det har visat sig hjälpa mot lätt, orolig sömn och kramper i benen om natten. Läs här om hur du köper rätt sorts magnesium.

• Aminosyran L-tryptofan 
...kan vara effektivt för nervösa, deprimerade och stressade personer som sover dåligt. L-tryptofan kräver dock en del olika näringsämnen och borde kombineras med ett multivitamintillskott som innehåller metylerade B-vitaminer för bästa möjliga biotillgänglighet.

• Kamomill, valeriana och lavendel
...verkar lugnande och kan drickas som te innan sängtid.

Komplementär hormonterapi
...är, precis som namnet antyder, ett "komplement" till konventionell medicin.
Komplementär hormonterapi är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen.
– Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök, berättar Sanne Lundblad.
– Observera att inga örter eller tillskott ska tas utan läkares samråd vid graviditet.

Obalanser i hormonsystemet kan visa sig som bland annat:
Minskad sexlust, PMS, ökad hårväxt, nervositet, ångest eller oro, depression, nattsvettningar, håravfall, återkommande infektioner och inflammationer, smärtsam och/eller oregelbunden menstruation, huvudvärk/migrän, trötthet, torra slemhinnor, infertilitet eller upprepade missfall, svampinfektioner och underlivskatarr, övervikt med mera.
Källa: Sanne Lundblad

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Närbild kyckling

Smittskyddsläkare vill införa säljförbud efter kycklingsmitta

Hälsa

Det bör införas gränsvärden för smittämnen i alla livsmedel. Det föreslår nu smittskyddsläkare efter ett drygt års problematik med campylobacter från färsk kyckling. Även Livsmedelsverket får sig en känga. "Vi smittskyddsläkare anser att Livsmedelsverket nog skulle kunna göra mer med den lagstiftning som finns", säger smittskyddsläkaren Signar Mäkitalo till TT.

sallad med blommor

19 vilda ätbara växter du ska passa på att plocka NU

Kost

Visste du att det finns många vilda växter, blad och blommor som du kan äta? Som är både milda och goda och dessutom erbjuder ett inslag av fräscht nytänk i sommarsalladen? Men med flera av dem har du bara ett fåtal veckor på dig innan de antingen slutar blomma eller blir för beska i smaken. Så yalla yalla – ut och skörda!

Övning: Skrivbordsyoga

Kort övning: Skrivbordsyoga

Träning

Här är en enkel övning från Kureras nya samarbetspartner Yogobe: Skrivbordsyoga. Övningen tar bara två minuter att utföra och innebär förutom ökad rörlighet även en paus som du med fördel kan ta en gång i timmen.

Inger oja

När den dagliga stressen försvann sov Inger bra på natten igen

Naturlig hälsa

Inger Oja, 53, har länge varit trött och stressad på dagarna. Det beror på att hon haft problem med nattsömnen i många år. Hon somnar oftast snabbt men vaknar efter två, tre timmar och ligger sedan vaken fram tills det är dags att stiga upp. Ingenting hon försökt med har fungerat fram tills för ett år sedan när hon provade ett nytt kosttillskott som lovade normalisera nivån av stresshormonet kortisol och ge en bra nattsömn. "Det hjälpte mig redan första natten och jag har sovit djupt och länge sedan jag började med produkten. Det var många år sedan jag vaknade utvilad och fungerade bra på dagarna", säger Inger till Kurera.

Dorotea Pettersson med en stor klocka

Sluta prokrastinera och få saker gjorda i tid

Mental hälsa

Att prokrastinera, skjuta upp uppgifter som behöver göras, är ett vanligt beteende men inte desto mindre jobbigt för de som gör det i stor utsträckning. I sin nya bok ”Jag ska bara … konsten att få det gjort i tid” ger författaren och tidscoachen Dorotea Pettersson råd och tips om hur man tar sig ur prokrastineringsfällan.

ammande spädbarn har ögonkontakt med sin mamma

Ammande mammor upplever bristande stöd från sjukvården

Gravid/barn

Allt fler kvinnor upplever problem med att amma, visar en ny Sifo-undersökning. Många mammor uppger att de tycker stödet från sjukvården är bristfälligt, särskilt om amningen har varit problematisk. Drygt hälften upplever bristande information om amning inför förlossningen och 20 procent är missnöjda med det stöd man har fått efter förlossningen. "Det är otroligt viktigt att utbildad vårdpersonal ger det stöd som efterfrågas", säger Anette Ekström, barnmorska och professor i omvårdnad vid Högskolan i Skövde.

Guide: Så väljer du rätt salt

Hälsa

Visste du att ditt val av matsalt kan ha stor påverkan på din hälsa? Många slentrianköper samma plastburk med raffinerat bordssalt men med ett aktivt val av salt kan din hälsa förbättras. Här får du veta mer.

Barbro Parkatti

Barbro hittade en lösning mot glömskan

Naturlig hälsa

Barbro Parkatti i Skinnskatteberg är 81 år. Hon är pigg för sin ålder och joggar en timme varannan dag tillsammans med hunden Tilda. Något hon haft problem med de senaste åren är minnet. Hon glömmer lätt namn. Men för ett år sedan började hon ta ett kosttillskott som är bra för glömska och är mycket nöjd med resultatet.

Par hånglar på säng

Nej till sex på arbetstid

Politik

En motion om sex på arbetstid har nu fått avslag. Det är kommunfullmäktige i Övertorneå som säger nej till förslaget om att kommunens personal ska få använda sin friskvårdstimme till sex. Det rapporterar P4 Norrbotten.

olika piller

Studie om fytosteroler stöttar tillskott för att sänka sjukvårdskostnader

Forskning

Fytosteroler som kosttillskott kan hjälpa hjärtpatienter – och kraftigt sänka sjukvårdskostnader, enligt en ny studie. Enligt studien skulle 5,3 miljarder euro per år kunna sparas om personer med höga kolesterolvärden ökade sitt intag av ämnet fytosteroler, som finns i växtriket. "En tydlig bild träder fram av de fördelar som kan uppnås genom en mer utbredd användning av kosttillskott hos dem som löper störst risk att drabbas", säger Ingrid Atteryd, svensk ordförande för Food Supplements Europe, i en kommentar.

The Ultimate Vegan Burger med avokadokräm

Den ultimata veganska burgaren med avokadokräm

Mat

Den här underbart goda burgaren är inspirerad av matlegenden Jamie Oliver och hans recept The Best Vegan Burger. De är inte busenkla att göra men går alldeles utmärkt att frysa in, så gör många. Burgarna är dessutom fantastiska att grilla.

hand skriver orden sepsis

Vitaminbehandling kan minska dödlighet i sepsis

Naturlig hälsa

Sepsis, det vill säga blodförgiftning, drabbar omkring 40 000 svenskar per år. Tillståndet verkar dock kunna botas med en blandning av vitaminer och kortison. Det indikerar i alla fall en första observationsstudie från ett sjukhus i USA där vitaminbehandlingen minskade dödligheten från 40 till åtta procent. "Är det så bra som de här preliminära resultaten visar skulle det innebära att vi fick ett kraftfullt behandlingsalternativ till ett av medicinens dödligaste tillstånd", säger infektionsläkare Adam Linder vid Lunds universitet som själv forskar på sepsis, till Sveriges radio.

Flicka går i ljus skog med häst och hund

Pollenallergimedel effektivt även mot pälsallergi

Naturlig hälsa

Pollensäsongen är i full gång och både traditionella pollenmediciner som naturliga alternativ säljer som smör. Men – vad få vet är att vissa pollenknep fungerar förträffligt även mot pälsdjursallergi. När tidningen Ridsport med hjälp av drygt 230 testpiloter utvärderade nytt naturligt pollenmedel mot just pälsdjursallergi upplevde nästan samtliga lindring. En av dem är Robin Oikarinen, som trots kraftig hästallergi valt yrket hovslagare och i och med detta tillbringar större delen av livet i stallet: "Jag kunde minska användningen av allergitabletterna. Hade jag bara varit en stund i stallet istället för större delen av dygnet hade jag nog inte behövt någon medicin alls", säger han till tidningen.

Votering i riksdagen

Riksdagen säger nej till förslaget om obligatoriska vaccinationer

Hälsa

Det allmänna vaccinationsprogrammet bör göras obligatoriskt. Det ansåg riksdagsledamöterna Sofia Arkelsten (M) och Jesper Skalberg Karlsson (M) och lämnade in varsin motion om saken till Sveriges riksdag. Nu har riksdagen fattat beslut i frågan och säger nej till förslaget – och även till förslagen i samtliga inlämnade vaccinmotioner.

Nina bakar i sitt kök

Ninas yrsel och muskelspänningar försvann med magnesium

Hälsa

När Nina Hermansen, 45 år, höll ett alldeles för högt tempo fick hon domningar och yrsel vilket medförde att nattsömnen blev dåligt. Medicinerna hon fick gjorde henne inte bättre, hon blev bara sämre. Plötsligt befann sig Nina i en ond cirkel med en ohälsa som eskalerade. Då bestämde hon sig för att ta reda på vad hon egentligen behövde för att bli frisk igen. Lösningen var ett magnesiumkomplex.

kyckling på grillen

Kycklingbakterierna fortfarande kvar – trots flera åtgärder

Kost

Turerna kring kycklingsmitta har varit många och i sommar pågått under ett år. Under hösten 2016 meddelade Folkhälsomyndigheten att betydligt fler svenskar än vanligt insjuknat till följd av campylobacter – en ökning som efter mycket om och men, bland annat, härletts till ett installationsfel på en av Kronfågels stora anläggningar, där transportlådor sköljdes med förorenat vatten. Men trots att det felet åtgärdades i januari, och att även andra åtgärder vidtagits, smittas fortfarande fler än vanligt av färsk kyckling – och ingen minskning av sjukdomsfallen alls har kunnat ses perioden januari-mars, rapporterar branschnätverket Food Supply.

Kvinna borstar tänderna med en bra tandkräm

Örterna som får tandköttet att sluta blöda

Hälsa

Blöder ditt tandkött när du borstar tänderna? Då har du fått en inflammation som kan vara början till tandfickor och tandlossning. I dag är tandlossning en dold en folksjukdom som faktiskt drabbar varannan vuxen över 50 år. God munhygien är a och o men har du ett blödande tandkött kan du ta hjälp av en munskölj gjord på bland annat ekologiskt odlad salvia, sårläka och rathaniarot. Läkeörterna är antiinflammatoriska och får ditt tandkött att läka och sluta blöda.

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

En snabb och enkel lunch full av näring. Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och proteiner från äggen. Den goda toppingen med granatäpplekärnor och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. Denna måste du testa!

7 tecken på att du inte tål gluten

Hälsa

Att undvika gluten har blivit något av en trend och många upplever sig må bättre med gluten uteslutet ur kosten. Skulle du också må bättre utan gluten? De här symtomen kan du som är glutenintolerant uppleva.

kvinna somnar sittande i soffan

Behandla narkolepsi med rätt kost, livsstil och immunterapi

Hälsa

Vid svininfluensans framfart 2009 valde många svenskar att vaccinera sig. Idag vet man att minst 374 av dessa barn fick narkolepsi från Pandemrix, det vaccin som användes vid svininfluensan. Irreversibelt säger vissa, men med immunterapi och kost- och livsstilsförändringar kan symtombilden förbättras markant. Här berättar Kureras näringsexpert Zarah Öberg mer om hur man med kost och livsstil kan förbättra tillståndet vid narkolepsi.

Dagny Carlsson, 105 år

Dagny, 105: ”Man får inte gamla till sig!”

Intervju

Hon är Sveriges äldsta bloggare och har blivit något av en rikskändis på senare år. Dagny Carlsson 105, berättar att livet vände när hon fyllde 100. Då vågade hon höja sin röst och bli kaxig. Här berättar hon om sitt livs kärlek, om skrivdrömmar och nyckeln till att må bra på ålderns höst.