Fiskätare? Då löper du lägre risk att bli deprimerad

Gillar du fisk? Bra för dig i så fall.
Att äta mycket fisk kan nämligen skydda dig mot depression, på grund av sina halter omega-3 fettsyror, visar ny forskning.

En analys av 26 studier på mer än 150 000 personer tyder på risken för depression minskar med 17 procent hos dem som äter mycket fisk.
Den troliga orsaken är enligt forskarna att de fettsyror, så kallade omega-3 fettsyror, som finns i fisk kan vara viktiga när det gäller olika aspekter av hjärnans aktivitet, uppger BBC.
På Mind, en organisation för mental hälsa, är man inte förvånade utan menar att studien stöder tidigare visade samband mellan kost och sinnesstämning.
Läs också: Omega-3 tycks kunna dämpa psykiska störningar

Europeiska fiskkonsumenter mer skyddade
De kinesiska forskare, som utfört analysen, skriver i Journal of Epidemiology and Community Health, att många studier tidigare gjorts där man tittat på fiskkonsumtion och depression, men att resultaten hittills har varit blandade. När de däremot tittade närmare på olika studietyper upptäckte de att den uppenbara skyddseffekten av att äta fisk enligt studierna förelåg i Europa, medan skyddet inte alls verkade vara detsamma i andra delar i världen.
Varför, och om det verkligen är så, är oklart.

 

Läs också: Omega-3 mot inflammation

Omega-3 motverkade depression hos både kvinnor och män
Forskarna har samlat data från alla relevanta studier som genomförts sedan 2001 och de menar att det finns en signifikant koppling mellan de omega-3 fettsyror och minskad risk för depression – och att det gäller både kvinnor och män.
Även om resultaten inte kunde peka på några slutsatser om orsak och verkan finns intressanta teorier om varför fisk kan vara så bra för den psykiska hälsan, skriver forskarna.

Läs också: Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa

Kan vara nyckeln till dopamin och serotonin
En möjlig förklaring är att de omega-3-fettsyror som finns i fisk kan vara nyckeln i aktiviteten när det gäller dopamin och serotonin – två signalsubstanser i hjärnan som tros väldigt inblandade vid depression.

Läs också: Därför ska du äta fiskolja

Sundare kosthållning
En annan möjlighet är att människor som äter mycket fisk kan ha en hälsosammare kost i allmänhet – vilket i sin tur skulle kunna hjälpa deras psykiska hälsa.
– En högre fiskkonsumtion kan vara till nytta när det gäller primär prevention av depression, säger professor Dongfeng Zhang, från Medical College of Qingdao University.
Han tillägger:
– Fler studier behövs för att vidare undersöka om detta samband kan variera beroende på vilken typ av fisk som konsumeras.

Läs också: Tillskott av omega-3 kan hjälpa barn med ADD och ADHD

Nyttiga fetter
Rachel Boyd, informationschef på Mind, en organisation för mental hälsa, berättar att de nyligen har publicerat guiden ”Food and Mood” (”Mat och sinnesstämning” – reds. anm.), där just råd om att äta ”nyttiga fetter”, som de som finns i fisk, ingår.
– Det är viktigt att inte förenkla resultaten eftersom det finns många olika faktorer som påverkar utvecklingen av depression, säger hon.

Läs också: Hjälp mot depressionen – på naturlig väg

Fler källor till omega-3 än fisk
Hon tillägger dock kunskapen om omega-3-fettsyror samtidigt är viktig att ta tillvara, inte minst för att den är så lätt att åtgärda.
– Vi är verkligen överens om att man genom att inkludera dessa fettsyror i sin kost kan bli hjälpt, och det är något där människor kan få en stor påverkan bara genom att göra ganska små förändringar.
Hon påpekar att för vegetarianer och personer som av andra anledningar inte kan eller vill äta fisk så finns andra källor till omega-3-fettsyror, så som till exempel nötter och frön samt kosttillskott.

Läs också: Därför ska du frossa i de omega-3-rika chiafröna

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mia Clase och Lina Nertby Aurell

Food Pharmacy: ”Bli en näringsjägare”

Intervju

De beskriver sig själva som positiva hypokondriker som försöker klura ut hur man ska äta för att hålla sig frisk. När småbarnsmammorna Mia Clase och Lina Nertby Aurell träffade professor Stig Bengmark förändrades nämligen deras liv på ett ögonblick. Plötsligt kom begreppet näringsjägare till – och de gav sig sjutton på att lära sig allt om tarmen och dess bakterier. Så föddes bloggen Food Pharmacy och så småningom boken med samma namn.

Banan och jordnötssmörgåsar i form av roliga gubbar

Livsmedelsverket gör tre klargöranden om kost

Kost

Med anledning av att det, under ett panelsamtal om mat och hälsa på källkritikens dag den 13 mars (som går att se på nätet), förekom påståenden som var felaktiga eller saknade vetenskaplig grund har Livsmedelsverket i ett pressmeddelande gått ut med några klargöranden gällande kostråd. Klargöranden handlar om jordnötter till spädbarn, kopplingarna mellan god hälsa och stort intag av frukt och grönt samt mellan rött kött och ohälsa.

Nedsläckt jord

Dags att unna klimatet en timme av din tid (well, minst)

Eko/miljö

Earth Hour är världens största miljömanifestation och inträffar årligen. På lördag den 25 mars klockan 20.30-21.30 är det dags. Var med du också. Allt det tar är en timme – men du behöver inte låta dina miljöinsatser stanna där. Här får du veta mer om vad du kan göra för att värna mer om miljön.

En kvinna och en man står med hakan i händerna och funderar

Fem tecken på att du är högkänslig

Mental hälsa

Ungefär 20 procent av jordens befolkning är högkänsliga, det vill säga personer med extra långa känselspröt. Blir du lätt störd av oljud, av andras sinnesstämningar och har ett stort behov att egentid? Då kan du vara en av dem. Här är fem tecken på att du har en så kallad HSP-personlighet – och fem tips på hur du hanterar denna personegenskap.

Kosttillskott på bord och hylla

Försäljningen av kosttillskott och sportnutrition ökar

Hälsa

Den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Tillväxten är stabil men inte kraftig. I takt med att antalet försäljningskanaler stigit har konkurrensen ökat. Det medför sänkta marginaler för företagen och lindriga prisökningar (i många fall prissänkningar) för konsumenterna. Det visar försäljningsstatistiken för egenvårdsmarknaden som släpps idag. "Sportnutrition växer snabbast och det är här försäljningen via internet verkligen har tagit fart. De svenska företagen står mycket starka trots en växande internationell konkurrens", säger Svensk Egenvårds VD Mats Nilsson till Kurera.

Björkpollen

Mathias blev fri från sin pollenallergi med extrakt från kinesiska örten perilla

Hälsa

I tidiga tonåren drabbades Mathias Hallberg, 40 år från Kolmården, av pollenallergi. Han blev dessutom allergisk mot kvalster. För att kunna gå ut under sommarhalvåret fick han ta anti-histaminpreparat med tråkiga biverkningar. Men för två år sedan slapp Mathias både pollenallergin och de mediciner som gjorde honom trött. "Jag började med ett kosttillskott mot hösnuva och det gjorde mig helt fri mina allergier. Det har inte heller några biverkningar så är jag inte längre trött och orkeslös under sommaren", säger Mathias.

Vatten rinner ur kranar

7 saker som visar hur tillgång till rent vatten kan förändra ALLT

Eko/miljö

Idag uppmärksammas Världsvattendagen världen över. Målet med dagen är att sprida information kring vattenfrågor och väcka engagemang för vattenrelaterade problem. Kurera uppmärksammar dagen genom att berätta om några anledningar till varför vi är beroende av rent vatten. Vi tipsar också om sätt du själv kan bidra genom att minska din egen vattenkonsumtion.

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Mat

Att använda kålblad som wrap eller tallrik är både gott och smidigt eftersom det blir mycket mindre disk. Här är ett recept på en kålwrap med en krämig saffrans-hirsotto med broccoli, långa gurkskivor och mynta - serverad med avokado och en snabb version av chutney på nektarin och persika. Lägg gärna till alfalfa-groddar och du har en utsökt vegansk rawfood måltid.

Champinjoner

Champinjoner kan orsaka cancer

Hälsa

Champinjoner är vanliga i till exempel salladsbuffér och på pizza – eller bara smörstekta med salt och vitlök. Men – vad få känner till är att de kan orsaka cancer. Och värst är äta dem råa. "Vårt råd är att inte äta mer än hundra gram i månaden", säger Veronica Öhrvik på Livsmedelsverket, till Aftonbladet.

Händer fångar solen

Våren är officiellt här – men än behöver du D-vitamin!

Allmänt

Våren börjar officiellt den 20 mars för oss på norra halvklotet – det vill säga i och med vårdagjämningen idag. Faktum är att mars även utgör den första månaden då det går att få vitamin D från solexponering – dock i alldeles för låga nivåer för att det skulle vara tillräckligt. Så än gör du rätt i att äta tillskott. Här får du veta mer.

Johannesört i solnedgång

Tack vare johannesört kunde Cristina sluta med SSRI-medicinen

Mental hälsa

En livskris för tio år sedan gjorde att Cristina Styrén hamnade i en djup depression. Hon fick antidepressiv medicin och insomningstabletter. När livet började reda upp sig igen så ville hon inte längre ta den syntetiska medicinen. Men Cristina var rädd för att minska dosen. Hon ville inte börja må dåligt igen. Då blev johannesört räddningen. "Tack vare johannesört kunde jag fasa ut all medicin – och samtidigt må bra", säger Cristina.

färgglada piller på bord

Regeringen tar nya tag i arbetet mot antibiotikaresistens

Hälsa

Regeringen vill visa att de tar hotet om antibiotikaresistens på allvar och har gett Folkhälsomyndigheten och Statens jordbruksverk i uppdrag att gemensamt ansvara för en nationell samverkansfunktion för arbetet mot antibiotikaresistens. Dessutom ska en handlingsplan gällande antibiotikaresistens tas fram. "Antibiotikaresistens är ett stort hot mot människors hälsa - och mot sjukvården. Nu tar vi nya steg i arbetet för att lösa problemet", skriver folkhälsominister Gabriel Wikström på Twitter.

Tonårskillarna som vill minska gifterna i babykläder!

Eko/miljö

Intresset för ekologiska material och textilier håller på att bli riktigt stort och konsumenterna blir alltmer medvetna om hur kemikalier och gifter påverkar både människan och miljön. När fyra tonårskillar fick till uppgift att starta ett UF-företag under sitt sista år på gymnasiet blev det till ett företag som säljer ekologiska babykläder.

Småleende avslappnad blond kvinna i sängen med en tekopp

L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

Naturlig hälsa

Avslappning och inre ro behövs för en god nattsömn. Men – ibland är det lättare sagt än gjort. Som tur är har naturen några knep. Ett av dem är aminosyran l-teanin som finns i grönt te och som har en avslappnade, lätt ångesthämmande effekt utan att ge några biverkningar. Aminosyran har i flera studier visat sig ge en förbättrad sömnkvalitet, bland annat hos kvinnor efter klimakteriet och hos pojkar med ADHD, där föräldrarna även uppgav en förbättring av humöret dagtid, med mindre ilska och färre utbrott.

kvinna ser ut genom fönster

Stress kan göra dig deppig

Allmänt

Kortisol bryter ner kroppen på många sätt. Visste du att långvarig stress kan vara en bidragande orsak till att du hamnar i nedstämdhet eller till och med depression? Nu har du ytterligare en anledning att tagga ner - så vad väntar du på. Just do it!

animerad bild mag- och tarmsystem och bakterier

17 fakta och forskning om goda bakterier

Allmänt

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp. Här får du veta fler fakta om hur vi genom att tillföra vår kropp goda bakterier kan gynna vår hälsa.

Pumpasoppa med sting

Pumpasoppa med sting

Mat

En pumpasoppa med sting, toppad med vitlöksfräst svamp och pumpakärnor. Psst. Pumpa är i säsong den här årstiden och gör sig bra i soppa.