Kvinna håller sig om sitt ben som om smärta

Reumatikerförbundet: Många med värk experimenterar med starka läkemedel

Fakta

Behandling vid artos:

Träning
Inaktivitet är skadligt för ledbrosket men lagom dynamisk träning stimulerar broskbildning och upprätthållandet av balansen i brosket. Träning förbättrar styrka, rörlighet, balans och koordination samt lindrar smärta. Läs mer här.

Viktminskning
Övervikt innebär extra belastning för lederna och därför är det bra för personer med övervikt och artros att minska i vikt. Genom viktminskning och träning för att stärka muskulaturen runt den drabbade leden kan mycket bra symtomlindring uppnås. Rådgör gärna med fysioterapeut om upplägg.

Knäskydd, skoinlägg med mera
För att underlätta vardagliga aktiviteter och träning kan hjälpmedel som ortoser, knäskydd, skoinlägg, skor med stötdämpning eller käppar hjälpa. Rådgör gärna med en fysioterapeut om vilka hjälpmedel just du har nytta av.

Naturpreparat
Det finns flera olika naturpreparat som kan ge smärtlindring, förbättrad rörlighet och bättre livskvalitet vid artros.

Några av dem är:
Kollagen - läs mer här
Gurkmeja - läs mer här
Djävulsklo - läs mer här
• Fiskolja/omega-3 - läs mer här
Nypon - läs mer här
Grönläppad mussla - läs mer här
• MSM - tas bäst ihop med C-vitamin som förbättrar upptaget
Kondroitinsulfat - läs mer här

Läkemedelsbehandling
Den läkemedelsbehandling som finns att tillgå är smärtstillande och inflammationshämmande läkemedel. I första hand används paracetamol för smärtlindring, antiinflammatoriska NSAID-preparat ska användas med försiktighet, särskilt av äldre personer. Vid svåra besvär kan lokala kortisoninjektioner ges för att lindra smärta och inflammation.
Källa: Kurera.se

Tiotusentals personer i Sverige lider av smärtor som tyder på ledsjukdomen artros, men av dessa har många ännu inte fått diagnosen. Mörkertalet tros vara stort, likaså antalet som inte vet hur de kan bli av med smärta och besvär. 
– Det är bekymmersamt att många tycks experimentera på egen hand med starka läkemedel. Både bland dem med diagnosen och bland dem med symtom finns ett flertal som använder opiater och beroendeframkallande smärtläkemedel. Det är en varningssignal som sjukvården måste ta på allvar, säger Hans Håkansson, ordförande i Reumatikerförbundet, som även poängterar att det råder omfattande brister inom vården när det gäller rådgivning kring diagnosen.

Artros ger smärta och stelhet och är den vanligaste ledsjukdomen i Sverige. Totalt beräknas 800 000 personer ha artros i någon form, många utan att känna till det.
Artros-Kollen.se är en upplysningskampanj från Reumatikerförbundet och Netdoktor, där syftet är att öka kunskapen om artros och om vad man själv kan göra för att minska smärta och besvär. När resultaten från kampanjen nu presenteras är det med unik data.

► Läs också: Naturliga sätt att lindra smärta

 

Mörkertalet tros vara tusentals
Undersökningskampanjen, som inleddes i oktober 2015 och avslutades i juni 2016, har gett data från över 8 000 personer med artros om hur det är att leva med sjukdomen, skriver Reumatikerförbundet i ett pressmeddelande. Kampanjen har vänt sig både till personer med artros eller symtom på sjukdomen och till personal inom hälso- och sjukvården, bland annat för att reda ut hur förståelsen kring symtom och behandlingsmöjligheter ser ut.
Siffror från kampanjen visar att tiotusentals personer i dag lider av smärtor som tyder på att de har ledsjukdomen artros. Av dessa är det dock många som inte fått diagnosen.

► Läs också: Artros? Så här får du hjälp!

Samhällskostnader och lidande
Ett stort antal personer, både bland dem som har fått diagnosen artros och bland dem som har symtom på sjukdomen (6 000-7 000 personer i vardera grupp), har lämnat detaljerade uppgifter om sina ledsmärtor och om hur de påverkar det dagliga livet. Dessa personer ger en tydlig bild om att artros är en mycket smärtsam sjukdom som har stor negativ påverkan på hela livssituationen, såväl arbete som fritid och socialt liv. Det medför sannolikt stora kostnader för samhället i form av sjukskrivning men givetvis ett stort lidande för individen, skriver Reumatikerförbundet i sitt pressmeddelande.

Många experimenterar med läkemedel på egen hand
Hans Håkansson, ordförande i Reumatikerförbundet, berättar om en annan oroväckande del av verkligheten.
– Det är också mycket bekymmersamt att många tycks experimentera på egen hand med starka läkemedel. Både bland dem med diagnosen artros och bland dem med symtom finns ett flertal som angett att de använder opiater och olika beroendeframkallande smärtläkemedel mot sin artros. Detta är en tydlig varningssignal som sjukvården måste ta på stort allvar, säger han.

► Läs också: Vanliga antiinflammationspreparat kan ge hjärtproblem enligt ny studie

Stor okunskap om sätt att lindra smärta och besvär
Många – varken drabbade själva eller personal inom vården – har bristande kunskap kring alternativ till läkemedel, och många vet inte att naturlig smärtlindring finns. Trots att ledsjukdomen är så vanlig är okunskapen om den och dess behandlingsmöjligheter enorm.
– Resultaten från kampanjen visar att det verkligen behövs mer kunskap om artros. Många med tydliga symtom på artros går i åratal med svåra smärtor utan att söka hjälp eller få hjälp. Vi anser att det finns omfattande brister inom vården av de personer som fått diagnosen, exempelvis vad gäller rådgivning eller erbjudande om att delta i artrosskola för att lära sig att hantera sin sjukdom, säger Hans Håkansson.

Viktiga resultat från Artros-Kollen.se

Totalt deltog 20 860 personer i kampanjen, varav 8 902 personer med diagnostiserad artros, och 10 431 personer med symtom på artros. De flesta i båda grupperna (6 000-7 500 personer) lämnade även personliga och anonymiserade upplysningar.

Omkring 45 procent i gruppen med diagnos artros hade sökt vård inom ett år från att de fick symtom. Många gick betydligt längre med ledsmärtor innan de sökte vård. En femtedel sökte vård inom 1-2 år, och lika många inom 3-5 år. I gruppen med symtom hade endast hälften sökt vård.
Deltagarna bedömde sin artrossmärta den senaste veckan på en 10-gradig skala. I gruppen med artros fanns 67 procent i spannet 5-8 (60 procent i gruppen med symtom).
•  En klar majoritet angav att sjukdomen påverkar deras livssituation på ett negativt sätt. Mellan 60 och 80 procent angav att arbete/studier, socialt liv, friluftsliv, motion och sömn påverkas mycket eller delvis negativt.
 I gruppen med diagnosen artros hade cirka 60 procent fått rådgivning kring livsstilsfaktorer som rökning, viktnedgång och fysisk aktivitet. 35 procent hade fått erbjudande om att delta i artrosskola.
Användandet av smärtstillande läkemedel var hög. I gruppen med symtom självmedicinerade 58 procent med paracetamol och 41 procent med NSAID, jämfört med 51 procent respektive 31 procent  i gruppen med diagnos.
•  I båda grupperna har deltagare i fritextsvar angett att de använder opiater och olika beroendeframkallande smärtläkemedel (exempelvis morfin, kodein, tramadol, citodon, ketogan) samt olika naturläkemedel och huskurer.

► Läs också: Ny studie – nypon ger ökad rörlighet och mindre ledbesvär

6 fakta om artros

1. Artros innebär att brosk i lederna angrips och bryts ned snabbare än det byggs upp. Detta ger smärtor och stelhet i angripna leder med sämre ledfunktion som följd. Artros kan också påverka ledhinnor, skelett och ligament.
2. De flesta leder i kroppen kan angripas av artros, men det är vanligast i knä, höft, finger, rygg och stortå.
3. Artros är den vanligaste ledsjukdomen i Sverige, den blir vanligare med stigande ålder. Totalt beräknas ungefär 800 000 personer i Sverige ha artros. Sjukdomen är lika vanlig hos män som hos kvinnor, men män får i regel artros tidigare i livet.
4. Långvarig belastning av leder i arbetet eller andra aktiviteter kan öka risken för artros. Fysisk inaktivitet och övervikt är andra riskfaktorer. Tidigare ledskador i samband med idrott kan orsaka artros. Det finns även en ärftlighet för sjukdomen.
5. Diagnosen ställs genom läkarundersökning av lederna samt kartläggning av besvären. Ibland görs en röntgenundersökning för att utesluta andra ledsjukdomar.
6. Artros behandlas främst genom smärtlindring och fysisk aktivitet, samt vid behov viktnedgång. Sjukgymnastik och egen motion hjälper till att stärka musklerna och därmed lindra smärta och stelhet. På de flesta orter finns särskilda artrosskolor som hjälper till att ta fram ett individuellt träningsprogram och där får man träffa en person som levt länge med sjukdomen.
(Källa: Reumatikerförbundet)

Läs också: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Behandling vid artos:

Träning
Inaktivitet är skadligt för ledbrosket men lagom dynamisk träning stimulerar broskbildning och upprätthållandet av balansen i brosket. Träning förbättrar styrka, rörlighet, balans och koordination samt lindrar smärta. Läs mer här.

Viktminskning
Övervikt innebär extra belastning för lederna och därför är det bra för personer med övervikt och artros att minska i vikt. Genom viktminskning och träning för att stärka muskulaturen runt den drabbade leden kan mycket bra symtomlindring uppnås. Rådgör gärna med fysioterapeut om upplägg.

Knäskydd, skoinlägg med mera
För att underlätta vardagliga aktiviteter och träning kan hjälpmedel som ortoser, knäskydd, skoinlägg, skor med stötdämpning eller käppar hjälpa. Rådgör gärna med en fysioterapeut om vilka hjälpmedel just du har nytta av.

Naturpreparat
Det finns flera olika naturpreparat som kan ge smärtlindring, förbättrad rörlighet och bättre livskvalitet vid artros.

Några av dem är:
Kollagen - läs mer här
Gurkmeja - läs mer här
Djävulsklo - läs mer här
• Fiskolja/omega-3 - läs mer här
Nypon - läs mer här
Grönläppad mussla - läs mer här
• MSM - tas bäst ihop med C-vitamin som förbättrar upptaget
Kondroitinsulfat - läs mer här

Läkemedelsbehandling
Den läkemedelsbehandling som finns att tillgå är smärtstillande och inflammationshämmande läkemedel. I första hand används paracetamol för smärtlindring, antiinflammatoriska NSAID-preparat ska användas med försiktighet, särskilt av äldre personer. Vid svåra besvär kan lokala kortisoninjektioner ges för att lindra smärta och inflammation.
Källa: Kurera.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinnoarm sträcks ut från täcke - handen håller dildo

Sexleksaker mindre giftiga än barnleksaker

Eko/miljö

Det är mer säkert att leka med sig själv än att leka med barnleksaker. Det visar ett nytt tillsynsprojekt av Kemikalieinspektionen som uppger sig vara överraskade av resultatet – som tyder på att fler sexleksaker klarar kemikaliekraven än många andra produkter och varor, till exempel leksaker för barn. "Andra branscher kan dra lärdomar av sexleksaksföretagens arbete med kemikaliefrågor", säger Frida Ramström, inspektör på Kemikalieinspektionen.

Händer utför zonterapi på fot

Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Naturlig hälsa

Nytt år och nya löften om att bli en bättre människa eller i alla fall göra saker lite annorlunda? Har du kanske lovat dig själv att ta det lugnare, ändra på något och satsa mer på hälsan och sådant som får dig att må bra? Så – vad finns det då för knep att ta till för att uppnå god hälsa och ett ökat välbefinnande? En person som försöker ge svar på den frågan är Karin Lycke som arbetar med zonterapi.

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.