Om manligt klimakterium – och annat du inte visste om testosteron

Fakta

Symtom på testosteronbrist

• Dåligt humör som irritation och ilska
• Sömnproblem
• Svettningar och vallningar
• Minskad kropps- och ansiktsbehåring
• Små, mjuka testiklar
• Utebliven pubertetsutveckling
• Nedsatt sexlust och sexuell förmåga
• Minskad förekomst av morgonerektion
• Minskad muskelmassa och svårighet att bygga muskler
• Bukfetma
• Nedsatt energi, trötthet
• Ökat sömnbehov
• Koncentrationssvårigheter
• Nedstämdhet

I väst är brist på testosteron inte ovanligt. Några anledningar till brist är övervikt, högre alkoholkonsumtion samt kost rik på socker och ersättningsprodukter.
Hormonet sjunker också med åldern och var femte man över 60 år uppskattas ha testosteronbrist, något som ofta leder till nedstämdhet, trötthet samt minskad sexlust och muskelmassa. 

Här får du veta mer om varför testosteron är viktigt.

Det manliga könshormonet testosteron är involverat i en rad funktioner och faktiskt viktigt för både kvinnor och män. I den här artikeln fokuserar vi dock mest på den manliga synvinkeln.

 Läs också: Lilla guiden till hormoner

 

”Andropaus” – en normal del av manligt åldrande
Testosteron bildas till största delen i testiklarna och produktionen sätter igång när pojkar kommer i puberteten och ökar sedan successivt för att nå sin topp när mannen är runt 20 år. En långsam minskning av testosteron är en normal del av åldrandet. Det kallas ”andropaus” och kan ses som ett manligt klimakterium. För många män orsakar det inte några större problem medan andra kan få stora besvär med mindre sexlust, trötthet och depression.

► Läs också: Tre sätt att öka ditt testosteron naturligt

Låga nivåer kan ge benskörhet
Förutom symtom som minskad muskelmassa och nedsatt sexlust kan även benskörhet drabba män med lågt testosteron. När testosteronnivåerna sjunker kan skelettet bli svagare och du drabbas lättare av benbrott.

► Läs också: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

Testosteron och sexlust
En minskning av testosteronet påverkar inte alltid sexlivet, men det kan göra det svårare för kroppen att bli upphetsad. Vissa män kan märka en nedsatt sexlust, medan andra kan tappa intresset för sex helt. Lågt testosteron kan även göra det svårare att få eller behålla erektionen.

► Läs också: Erektionsproblem – ett vanligt tecken på hjärt-kärlsjukdom

Testosteron och humör
Vissa män får problem med att humöret går upp och ner och det är vanligt med irritation och aggressivitet. Man kan även drabbas av koncentrationsproblem och orkeslöshet. Man ska emellertid vara medveten om att sådana symptom även orsakas av andra sjukdomar eller hälsoproblem.

► Läs också: Har du gubb-PMS? Du kan ha testosteronbrist!

Testosteron och infertilitet
Testosteron påverkar produktionen av spermier. När testosteronnivån är låg kan antalet spermier också vara låg och utan tillräckligt med spermier är det svårare att få barn.

► Läs också: Ny studie: Tillskott av selen skulle kunna hjälpa infertila par

Orsaker till att testosteronet minskar
En naturlig minskning av testosteronnivåerna hör till åldern. Stress sätter indirekt ner förmågan att producera tillräckligt med manligt könshormon men brist kan även orsaka eller orsakas av sjukdom. Låga nivåer gör att kroppsfettet ökar vilket ökar risken för bukfetma som är en riskfaktor för högt blodtryck, typ 2-diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och stroke.

Läs också: Probiotika kan skydda mot stroke 

Testa ditt testosteron!
Känner man att man kan vara i riskzonen för lågt testosteron kontaktar man sin vårdcentral.
Testosteron mäts vanligen med ett blodprov tidigt på morgonen när nivåerna är som högst. Normala nivåer för friska män ska ligga inom området 12-40 nmol/l.

► Läs också: ”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

Behandling vid brist
Om du har låga nivåer och besvärliga symtom kan en läkaren skriva ut medicin. Man kan få testosteron som gel som man smörjer på huden eller sprutor som man får var tredje månad. Det är emellertid inte alla som behöver behandling och om nivåerna bara är lite för låga kan man få god hjälp av naturliga tillskott som vitaminer och mineraler samt tänka på sin livsstil och kost.
Testosteronproduktionen ökar om du har mycket muskler och lite kroppsfett och styrketräning anses vara ett av de mest effektiva sätten att öka produktionen.
Produktionen ökar även om du sover tillräckligt (gärna 8-9 timmar per natt), har tillräckliga nivåer av D-vitamin och zink (ät gärna tillskott), äter fett samt slutar stressa.
Brist på sömn, D-vitamin och zink samt för mycket av stresshormonet kortisol, för stort proteinintag samt stor konsumtion av alkohol minskar produktionen. Även stor alkoholkonsumtion (drar zinket ur kroppen) samt fetma, det vill säga hög halt kroppsfett minskar produktionen (samt ökar dessutom det kvinnliga könshormonet östrogen).

► Läs också: Mer testosteron och mindre kramp med magnesium

Vem bör inte ta testosteron?
Män som har eller har haft prostatacancer, dåligt kontrollerad hjärtsjukdom, obehandlad sömnapné eller för många röda blodkroppar bör inte öka sitt testosteron. När man får läkemedel för att öka testosteronet går man på regelbunda läkarkontroller för att kontrollera PSA-värde (prostataspecifikt antigen) och blodvärde.

► Läs också: ”Du behöver inte få fingret för att kolla prostatan”

Av Redaktionen

Få tips på hur du boostar ditt testosteron naturligt:
Sur och småfet? Här får du veta varför
Mer testosteron och mindre kramp med magnesium
Tre sätt att öka ditt testosteron naturligt

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Symtom på testosteronbrist

• Dåligt humör som irritation och ilska
• Sömnproblem
• Svettningar och vallningar
• Minskad kropps- och ansiktsbehåring
• Små, mjuka testiklar
• Utebliven pubertetsutveckling
• Nedsatt sexlust och sexuell förmåga
• Minskad förekomst av morgonerektion
• Minskad muskelmassa och svårighet att bygga muskler
• Bukfetma
• Nedsatt energi, trötthet
• Ökat sömnbehov
• Koncentrationssvårigheter
• Nedstämdhet

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!