Foto: Anders Gåhlin

Sabina Dufberg: ”Livet ska inte vara en fight”

Fakta

Namn: Sabina Dufberg
Ålder: 41 år
Familj: Tvillingarna Selina och Nicholas som blir två år i sommar, maken Anders och hunden Milo.
Bor: I nyköpt villa utanför Stockholm
Gör: Coachar människor i allt från kost, till stresshantering och träning. PT i Biggest loser.

Hon gråter i varje avsnitt av Biggest loser, vill skala bort träningshetsen och tycker att all träning börjar på insidan.
PT:n och coachen Sabina Dufberg anser att träning ska vara en del av ditt liv – men den ska inte vara allt.

Sabina står bredbent med händerna i midjan.
– Ge allt! ropar hon högt och stirrar stint på mannen som gör burpees bredvid henne.
Svetten lackar där nere på golvet och Sabina rör inte en min.
Hon har precis demonstrerat rörelsen flera gånger om och förutom en liten svettpärla i ena tinningen ser hon oberörd ut – och stark – hennes muskulösa kropp är helt klart van vid burpees. Det syns.

Läs också: Så här gör du burpees – lite enklare

 

Blir lika tagen varje gång
Stentuff och hård. Det är så TV gärna vinklar den kvinnliga PT:n i Biggest loser. Men Sabina bara skrattar avväpnande när vi pratar om det.
– Det där var lite svårt att vänja sig vid i början. Men det är TV, man får inse det. De visar bara upp en bråkdel av allt som egentligen händer. Tittarna får inte se alla känslor och samtal som faktiskt utspelar sig mellan mig och deltagarna, förklarar hon.
För många känslor är det. När Sabina nu följer serien på TV blir hon lika tagen varje gång.
– Jag grinar i varje avsnitt, avslöjar hon.

Handlar om mer än muskler och kaloriräkning
Den Sabina som jag pratar med är förvisso stentuff, men snarare mjuk än hård. Hon pratar mycket, skrattar ännu mer, svär och visar känslor. Det är därför hon arbetar med något som berör henne. För coaching och PT-jobb handlar om så mycket mer än om svällande muskler och kaloriräkning. Kanske till och med om allt annat än just det.
– God hälsa är en helhet i livsstilen. Träning är bara en ingrediens, det är en del av det man bör göra för att må bra. Om man vill ha en hälsosam balans i livet så handlar det om rutiner.

► Läs också: Vi söker hälsobalans på fel sätt!

”Man måste kunna hantera livet”
Sabina förklarar att oavsett hur situationen ser ut så börjar arbetet på insidan – alltid.
– Det är där motivationen finns. Man måste kunna hantera sig själv och livet för att förändra något. Man måste träna på att satsa på sig själv och det man behöver. Det är ofta beteenden som gör att vi får dålig hälsa och övervikt.

Ett beteende betingat med känslor
Det är ingen slump att deltagarna i Biggest loser har stor övervikt och att majoriteten har trauman att bearbeta för att förstå varför de är överviktiga. Deltagarnas inre mentala resa är största anledningen till att Sabina tycker så mycket om uppdraget.
– Det är inte antalet bullpåsar som är det viktiga här, utan ett beteende som är betingat med känslor. De behöver få en förändring på insidan för att kunna ändra utsidan. Det är inte så enkelt som att bara dra ned på kalorierna, inte om det ska bli en långsiktig förändring.

► Läs också: Lite småfet? Här är 16 bästa knepen för att rivstarta formen

”Finns aldrig något facit på vad som fungerar”
Det är ett oerhört givande uppdrag men också mycket svårt och känslosamt. Med rollen som PT kommer ett ansvar. Deltagarna känner tillit till Sabina och öppnar upp om svåra saker.
– Det är jättehäftigt att få vara med om resan som de gör. Jag blir väldigt engagerad. Det finns liksom aldrig något facit på vad som fungerar, för det handlar om en mängd olika livsberättelser och personligheter. Det kan också vara oerhört svårt och orättvist när någon åker ut. Men det är konceptet, det är bara att acceptera.

Stress ett stort problem
Sabina har över 22 års erfarenhet av att leda andra i träning och arbetar som personlig tränare och träningskonsult på Sturebadet i Stockholm. Det absolut vanligaste hälsoproblemet som hon märker av i sitt arbete är stress.
– Många är medvetna om kost och träning, men man fokuserar på det så mycket att man bli fixerad och det skapar ännu mer stress. Då lägger man in massa energi och får inte själva belöningen. Man får helt enkelt inte resultaten man eftersträvar. Stress medför att kroppen inte är funktionell, de hormonella signalerna påverkas och kortisolpåslaget påverkar kroppens normala funktioner, som bland annat sömn, ämnesomsättning, minne, koncentration och metabolism. Det blir en ond cirkel och i längden kan stress leda till olika livsstilssjukdomar.

► Läs också: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

”Dieter går bort”
Det viktigaste är att minnas att livet inte ska vara en fight, det ska vara något man njuter av, resonerar Sabina. Hon tycker att träning och bra kost är redskap för att nå dit, men det ska inte betyda allt.
– Dieter går bort. Det måste finnas ett långsiktigt tänk. Man vill ju leva om tio år också. I Sverige råder en viss hälsohets just nu, många går runt och känner sig missnöjda med sig själva istället för att fokusera på det positiva.

Tycker det mentala borde få ta större plats
Sabina har själv jobbat på sin insida i många år. Hon tycker att det är märkligt att det mentala inte får större plats, att det inte alltid kommer först.
– Jag upprätthåller min hälsobalans naturligt. Ja, jag kan äta bullar och jag dricker vin. Men jag tar inte tio bullar och jag dricker inte en hel flaska. Det är rutin för mig, en livsstil som kommer från att jag har jobbat på min insida. Jag gör de prioriteringar jag kan för att vara den bästa eliten av mig själv. Kvaliteten på ens träning är A och O för resultaten. För att få kvaliteten och fokus krävs närvaro i stunden, mindfulness.

► Läs också: Biggest loser-PT:ns 5 bästa tips för viktminskning!

Börjar varje träningspass med att djupandas
Hon bär med sig tanken om mindfulness överallt. Sabina börjar därför alltid sina träningspass med att andas. Hon ställer sig stadigt på golvet eller marken. Hon tar ett, två, tre djupa andetag, koncentrerar sitt fokus samtidigt som luften fyller hennes lungor. Ser till att hon är här och nu. Och så börjar hon.
Men man måste öva för att hitta de där rutinerna, lite i taget. Det gäller både träning, mindfulness och kost. Om man dricker kaffe med tre sockerbitar kan man börja med att minska till två. Så småningom till en och sedan dricka kaffe helt utan socker.
– Då kommer du till slut att tycka att tre sockerbitar smakar äckligt.

► Läs också: Experten: ”Med rätt andning renar du kroppen från gifter”

Sabina DufbergVille bli skådespelare eller arbeta med sport
Rörelse har länge varit en essentiell del av Sabinas liv. Hon har alltid varit lite av en pojkflicka beskriver hon. När hon var liten älskade hon bollsport.
– Jag har alltid varit fysisk, jag sprang, hoppade och klättrade som barn. Mina drömjobb var antingen skådespelerska eller att arbeta med hälsa och sport.
Hon gick sin första träningsutbildning som 16-åring. Det var på dåvarande Friskis och Svettis i hemstaden Flen. Sabina blev den yngsta ledaren i Sverige. Sedan dess har hon varit med och byggt upp friskvårdsanläggningar, har coachat allt från elitidrottare till rehabiliteringspatienter och vanliga motionärer. Hennes mamma är ergonom och sjukgymnast och tillsammans driver de i dag företaget Laine Lifestyle Consulting.
– Att driva företag med min mamma går fantastiskt bra. Hon är otroligt kunnig. I företaget kompletterar vi varandra, jag är gasen och hon är bromsen, konstaterar Sabina med ett skratt.

► Läs också: Sabina Dufberg: ”Ingen slump att man blir så kraftigt överviktig”

Lever sin drömvardag
Idag lever hon sin drömvardag, det finns inga tvivel.
– Jag föreläser mycket om att välja sin egen situation, sitt eget liv. Alla har den makten och skyldigheten gentemot sig själv. Jag har också gått på törnar och varit anställd där jag inte trivts, men jag har ändå alltid gjort mina egna val. Den dag jag startade eget sa jag upp mig från ett toppjobb bara för att följa min dröm. Det har lett mig till dagens situation och jag stormtrivs! Detta är 100 procent mitt val. Det är en förmån att få arbeta med det man tycker om och det ligger mycket jobb bakom det.

Träningen som blir av
Sabina har nyligen gett ut sin andra bok, ”Snygg & Stark, den ultimata träningsguiden”. Boken sammanfattar hennes träningsfilosofi på ett enkelt sätt: Den bästa träningen är den som blir av.
– Jag vill visa att det kan vara enkelt, att man inte behöver krångla till det i onödan. Alla har inte viljan eller möjligheten att gå på gym eller ha en egen PT. Jag vill möta den gruppen människor och inspirera dem. Det är möjligt att träna ändå.

Läs också: Så fixar du effektivaste hemmaträningen

Blev mamma till tvillingar
Sabina är själv relativt nybliven mamma till tvillingar, hon vet att tiden inte alltid räcker till. I boken delar hon med sig av träningspass som kan utföras hemma, i naturen, på resan eller vart du än befinner dig. Du behöver inga redskap annat än din egen kropp. Boken är upplagd med övningar för både kondition, styrka och stabilitet som en helhetsträning för hela kroppen.

”Glad om jag hinner få in ett träningspass i veckan”
Sabinas tvillingar är snart två år. Att bli mamma medförde stora förändringar, men det var hon mer än förberedd på. Barnen är födda genom surrogat eftersom Sabina inte kan få barn själv.
– Vi kämpade länge och att bli mamma var ingen chock. Det var ett väldigt genomtänkt beslut och jag förstod att vardagen skulle förändras extremt mycket. Det positiva med att bli förälder så sent är nog att jag har en annan mognad och inställning idag. Jag är lugn i att jag inte hinner leva livet som jag brukade och är glad om jag hinner få in ett träningspass i veckan nu. Svängningar i vikt och träning är naturligt och oftast ingen stor grej, så länge det håller sig inom rimliga gränser.

► Läs också: Experten: ”10 bästa tipsen för att tappa i vikt och bygga muskler”

”Lev livet fullt ut”
Vardagen är varierande för Sabina. Nästa vecka ska hon på en träningsresa till Grekland och där blir det två träningspass om dagen. Hemma smyger hon in några minuters rörelse här och var. Kanske tjugo minuter på motionscykeln eller träning med vikter.
– Man kan inte gå runt och ha ångest för det där. Man måste hitta en balans för att kunna leva här och nu. Mitt livsmotto är att leva livet fullt ut. För mig är mina barn viktigast i livet. Men om inte jag mår bra så kommer jag inte vara bra för mina barn. Att ge sig själv omtanke är därför jätteviktigt.

► Läs också: Sabina Dufbergs tips för att kickstarta formen

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Sabina Dufberg
Ålder: 41 år
Familj: Tvillingarna Selina och Nicholas som blir två år i sommar, maken Anders och hunden Milo.
Bor: I nyköpt villa utanför Stockholm
Gör: Coachar människor i allt från kost, till stresshantering och träning. PT i Biggest loser.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!