Bekämpa sommarförkylningen – och stärk ditt immunförsvar

Har du drabbats av en retsam förkylning mitt i sommaren? Kanske till och med under de efterlängtade semesterveckorna?
Här kommer några tips på effektiva förkylningsbekämpare – och råd om hur du stärker ditt immunförsvar för att undvika att alls drabbas. 

Här är tipsen som gör att du bekämpar förkylningen snabbare – och tipsen som gör att du kanske slipper bli sjuk alls…

Echinacea
Medicinalväxten echinacea (röd solhatt) är ett av de knep som vars effekt många gånger om bevisats i forskning. Är direkt virushämmande och har även en förebyggande effekt.
Ska tas direkt när du känner av de första symtomen. Bra produkter med echinacea är till exempel Echinaforce och Echinagard. Finns även i sprayform.

 

C-vitamin
C-vitaminet var superhett på 1980-talet men sedan dess har det varit förvånansvärt tyst om detta fantastiska vitamin. Nu börjar det dock så sakteligen komma på tal igen, vilket inte är en sekund för tidigt.
C-vitaminet gör mycket nytta i våra kroppen men inte minst förebygger, förkortar och mildrar det förkylningar. Och verkar immunförsvarsstärkande.
I förkylningstider är C-vitamin i doser om minst 500 milligram dagligen att rekommendera för att undvika eller förkorta sjukdomsperioden, samt för att lindra förkylningssymtomen.
Ät gärna C-vitamintillskott men undvik brustabletter, de kan ha ett innehåll som inte är bra i övrigt.

► Läs också: Vad alla borde veta om C-vitamin

Zink
Ät extra zink när du är förkyld. Mineralet zink stärker immunförsvaret och flera studier visar att låga värden gör att man både lättare blir förkyld och tar längre tid på sig att tillfriskna.
En grupp förkylda personer intog en sugtablett med 23 mg zinkglukonat varannan timme och en annan grupp intog placebo. Efter sju dagar var 86 procent symptomfria i den gruppen som intog zink, jämfört med 46 procent i placebogruppen. En annan fördel med zink, då den intas som sugtablett, är att det också verkar lenande för hals och svalg.
Finns även bra vitamintillskott för barn, till exempel som tuggtabletter med bärsmak.

► Läs också: Ny forskning: Zink ÄR förkylningarnas botemedel

D-vitamin
Detta enormt viktiga vitamin lider många svenskar brist på utan att veta om det. Brist som kan innebära väldigt negativa konsekvenser för allmänhälsan. D-vitamin gör mycket men inte minst reglerar det vårt immunförsvar och hjälper oss att upprätthålla ett stabilt nervsystem.
Intag av 50-75 µg D-vitamin dagligen under vinterhalvåret har i studier visat sig ge ett mycket bra skydd mot förkylningar och influensa.
D-vitamin anges antingen i mikrogram (µg) eller i Internationella Enheter (IE). Du kan omvandla µg till IE genom att multiplicera med 40. 25 µg är samma som 1000 IE.
Nordbors egna D-vitaminproduktion minskas med minst 80 procent under vinterhalvåret – men tillskott kan vara behövligt året om.

► Läs också: Därför behövs D-vitamin även på sommaren

Humussyra
Humussyra kan binda virus och tungmetaller och fungerar som utrensare i kroppen. Den lägger sig som en film på viruset, vilket gör att det inte kan fästa på cellmembranet. När det inte längre kan fästa kan det heller inte ta sig in i värdcellen och ta över denna för sin reproduktion, vilket gör att angreppet avstannar. Flera studier har humussyra kan skydda mot virusinfektioner och bidra till ett snabbare tillfrisknande.
Fråga om humussyra på hälsokosten.
Humussyra finns bland annat i produkten Anti-V från Holistic.

Betaglukaner (från jäst och medicinalsvamp)
Betaglukaners verkningsmekanism fokuserar på att stärka immunceller. När man svalt dem tar immunceller i mag-tarmkanalen upp dem och transporterar dem till kroppens organ.
Betaglukaner från jäst finns bland annat i produkten Immunosan, som i flera kliniska tester visat sig stimulera makrofager, neutrofila granulocyter (neutrofiler) och mördarceller (kroppens immunceller), vilka tar hand om bakterier och virus.

► Läs också: Dagligt intag av betaglukaner ger immunförsvarsstarka barn

Kost
Ät bra och varierat. Undvik socker och ät mycket frukt och grönt. Och inte bara det: ät så näringsrikt du bara kan. Det innebär ekologisk och närodlad mat i säsong. Livsmedel är nämligen som mest näringsrika på toppen av sin mognad och direkt efter att de har skördats. (Importerat frukt och grönt har skördats innan de nått mognad.)
Näringsinnehållet i frukt och grönt är betydligt lägre idag än det var förr, något som bland annat associeras med den ökade förekomsten av GMO. Läs mer här.
Ett tips för att maxa sitt näringsupptag från kost är: matsmältningsenzymer, som även gynnar matsmältning och tarmflora.

► Läs också: Barn blir sjuka av för mycket socker

Undvik näringsbrist
Hör väl egentligen ihop med ovan punkt men får ändå en egen. Näring är viktiga grejer.
Antikroppar och försvarsceller byggs upp med hjälp av proteiner, fetter, vitaminer och mineraler och vid näringsbrist fungerar inte immunförsvaret optimalt eller inte alls.
Ett bra tips är att komplettera sin kost med vitamintillskott och inte lita blint på dem som säger att man får i sig tillräckligt via kosten.

► Läs också: Mindre näring i dagens grönsaker

Sömn
Sömnbrist försämrar kroppens chanser att orka kämpa – gällande det mesta! Sömn är egentligen alltid en självklar nummer ett på listan över vad som ger ett starkt immunförsvar. Sover du gott och tillräckligt blir kroppen även mer motståndskraftig stress (och det hälsonedbrytande stresshormonet kortisol), vilket annars snabbt kan bryta ner kroppen, både psykiskt och fysiskt.

► Läs också: Sömnen påverkar vårt immunförsvar

Astaxantin
Karotenoiden astaxantin är en av naturens kraftigaste antioxidanter och den har en bevisad antiinflammatorisk förmåga. Astaxantin skyddar kroppens celler mot oxidativ stress och bidrar därmed till många positiva hälsoeffekter, som till exempel ett välfungerande immunsystem och god mag- och tarmhälsa. Dessutom kan det kan minska muskelinflammation och muskelskada som orsakats av hård träning, visar studier.
Astaxanthin finns naturligt i algen Haematococcus pluvialis som har anpassat sig för att överleva både näringsbrist och stark exponering av solljus. Fisk, som lax, äter algerna och får i och med det en fin röd färg på köttet. Ämnet är nödvändigt för att laxen ska bli könsmogen samt skyddar laxen mot sjukdomar.

► Läs också: Näringsexperten: ”Även barn behöver vitaminer”

Naturpreparatet Sinupret
Ger lindring av symtom i både näsa och bihålor vid förkylning. Tack vare väl genomförda studier är produkten även godkänd som växtbaserat läkemedel i Sverige. Många ser detta som sin räddning vid förkylning, inte minst vid bihåleinflammation (symtomen sägs försvinna på bara ett par dagar).
Sinupret öppnar upp luftvägarna i näsa och bihålor. Genom sin slemlösande effekt underlättar den för kroppens eget försvar så att förkylningsvirus lättare kan rensas ut. Den innehåller en kombination av torkade och pulveriserade växtmaterial från ett flertal olika växter, bland annat fläder, järnört och gullviva.

Nyttiga bakterier
Sist men inte minst… Visste du att din tarmflora är av mycket stor vikt för ditt hälsotillstånd och att ungefär 75 procent av ditt immunförsvar styrs från ditt tarm- och magsystem?
I tarmen finns fler än 500 olika arter av bakterier. Totalt finns tio gånger fler bakterier i tarmen än det finns celler i hela din kropp. Förr visste man inte alls vilken stor, avgörande roll magen spelar för hälsan men det har på senare tid blivit allt mer vetenskapligt klargjort. Att hjälpa vår tarmflora genom att tillföra nyttiga bakterier kan därför göra mycket för vårt immunförsvar, det experter av alla de slag idag rörande överens om. 

När det pratas om ”snälla”, ”goda” eller ”nyttiga” tarmbakterier syftar man till mjölksyrebakterier/probiotika.
– Dessa håller inte bara sjukdomsframkallande bakterier nere på en låg nivå utan de producerar även näringsämnen som vi inte annars kan tillgodogöra oss av ifrån födan. Det har varit populärt att rekommendera olika ”hälsofilprodukter” men de tillsatser av nyttiga produkter som finns i dem är i för låga halter, har läkaren Bertil Dahlgren sagt i en tidigare artikel i Kurera.
Alltså: Ät probiotika, till exempel i form av kvalitetsprodukter som Probifrisk, Probimage, Lactovitalis Pro, Ultra Duo Dophilus eller Lactiplus. För barn finns till exempel Lactovitalis Kids från Holistic (mjölksyrebakterier kombinerat med vitamin C och zink) eller Ultraflora Kids från Alpha Plus (mjölksyrabakterier och D-vitamin).

Läs också: Barn som får probiotika får färre och kortare sjukdomsperioder

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.