Sofia "PT-Fia" Sjöström. Foto: Jenny Groth

Bloggaren PT-Fia: ”Att vara mänsklig är helt okej”

Fakta

Namn: Sofia "PT-Fia" Sjöström
Ålder: 27 år
Bor: Stockholm
Gör: Frilansskribent och bloggar på http://ptfia.metromode.se
Aktuell med: Nya boken ”PT-FIAS TIO I TOPP” på Bonnier Fakta.

Hon levde sitt drömliv, hade jobbet som hon längtat efter och drev en av Sveriges största bloggar inom hälsa. Men mitt i det där perfekta tog det stopp och en dag kunde hon knappt ta sig upp ur sängen. Bloggaren PT-Fia var bara 24 år när hon blev utbränd.
Idag, tre år senare, är hon fortfarande på väg tillbaka och berättar här om sin hälsoresa, den nya boken och om den svåra vägen ur en utmattningsdepression.

 

Tre år har gått sedan det hände. Sofia Sjöström, eller PT-Fia som hon allmänt kallas, sitter mitt emot mig. Inte ett spår syns av de jobbiga åren som hon har bakom sig. I mungiporna kittlar ett smygande leende. Ögonen är havsblå, osminkade och vakna. Men det är också det som är så lömskt, den här sjukdomen syns sällan utanpå.

 

Läs också: Långvarig stress kan leda till ohälsa

Tappade närminnet och blev ljudkänslig
Då var Sofia mitt uppe i en efterlängtad men hektisk vardag. Hennes träningsblogg vann fina priser, hon arbetade inom hälsa som PT. Och så helt plötsligt började kroppen lägga av. Den korta trappan gav henne mjölksyra och cykelturen som hon normalt avverkade på 25 minuter tog nu 40 minuter. Hon tappade närminnet och fick skriva upp allt, blev känslig för ljud och ljus. Om hon hade ett möte på morgonen kom paniken kvällen innan. Hon fick beslutsångest av att välja vilken väg hon skulle ta till jobbet. Bara att ta en dusch kändes tillslut så jobbigt att hon behövde förbereda sig i tre dagar. Ibland tog hon sig inte ens upp ur sängen.

Läs också: Stressad och trött? Så här ändrar du på det!

Konstaterades utbränd
Läkaren konstaterade att Sofia var utbränd och en lång sjukskrivning tog vid. Det var en tid som hon inte hade klarat utan sambon och familjen.
– De kanske inte förstod mina känslor alltid, men det behövdes inte. Huvudsaken var att de förstod att jag behövde dem. Min sambo gjorde allt ett tag, han svarade på mina mail, handlade, tvättade och skötte hemmet. Jag klarade ingenting just då, berättar hon.

Läs också: 6 smarta knep som minskar stress

Delade med sig på bloggen
Sofia blev inte bara sjuk på grund av en stressig vardag. Allting började egentligen när hon blev psykiskt misshandlad av sin värdmamma under den tid hon jobbade som au pair i USA. Hade det hänt idag hade hon hanterat det på ett annat sätt tror hon, men då som nittonåring hamnade hon i ett kris-tillstånd.
– Jag ville inte prata om det jag upplevt utan bar allt inom mig. Den krisen har jagat mig sedan dess. Så fort jag slappnade av funderade jag över hur jag mådde. För att slippa tänka på det jobbade jag istället. Jag stängde av känslorna och var aldrig i tystnad. Tv och dator var alltid på, till och med när jag duschade. Allt för att jag inte skulle ha tid att tänka.

Läs också: 3 livsmedel som kan göra dig orolig – och tips på hur du äter dig lugn

”Viktigt att visa att man inte alltid är stark”
Idag, tre år senare, är Sofia på god väg tillbaka och hennes läsare har fått följa kampen via bloggen. Där har hon skrivit om utbrändhetens olika faser, om hopplösheten och om ångesten.
– När jag fick diagnosen gjorde jag ett val att dela med mig. Jag kunde inte skriva att allt var bra, när jag inte ens orkade ta mig utanför dörren. Det är viktigt att bloggare är ärliga och inte försöker förmedla en perfekt bild av sitt liv. Det är viktigt att visa att man inte alltid är stark, säger hon.
Responsen var blandad. Många tackade för att hon delade med sig av det svåra, andra blev provocerade.
– Jag kunde få mail där man undrade hur jag, som bara var 24 och utan barn, kunde vara utmattad. Men det var mest i början. De senaste åren har jag fått många mail av människor som känner igen sig.

Läs också: Så ökar du ditt fokus – och ditt lugn – med grönt te

Psykisk ohälsa ett vanligt problem
Sofia gjorde en liten undersökning bland sina bloggläsare. Hon bad dem berätta om de själva upplevt någon problematik med stress eller symtom på utbrändhet. Hon fick 400 kommentarer, varav den yngsta var 12 år. Folk mailar fortfarande varje dag och berättar sina historier, trots att hon skrev inlägget för två år sedan.
– Psykisk ohälsa är ett av samhällets största problem och jag tror att det ökar bland de unga. Det säger något om vår vardag. Om du märker av symtom ska du försöka ta bort skygglapparna. Jag tror att man är ganska medveten om de är på. Du försöker skydda dig från något som är jobbigt och som du inte vill ta tag i. Jag önskar att någon hade fångat upp mig, för ju mer du springer ifrån, ju värre blir kraschen.

Läs också – Experten: ”Med rätt andning renar du kroppen från giftet kortisol”

Är observant på signaler
Hon säger att hon mår bra idag. Hon har hittat ett nytt lugn i vardagen. Känner sig trygg och ganska stabil, samtidigt som hon är försiktig och skör.
– Jag är observant på mina signaler. Jag måste planera bra och ha luft mellan aktiviteterna. Jag har skalat av helt enkelt. Exempelvis följer jag bara peppiga personer på Instagram och har helt tagit bort konton som tränings- eller hälsohetsar.

Läs också: 10 bästa knepen för snygga armar

Undviker multitasking
Ibland går det lite för fort. Då tillåter hon sig att boka om och ta sovmorgon. Att må så här bra är en lyx. Hon trodde inte att hon skulle hitta tillbaka.
– När det var som mörkast såg jag ingen utväg alls. Det var bara svart. Jag vet att jag kommer ha sämre dagar och det är också okej. Men jag känner mig mer och mer frisk.
Just nu är hon mitt uppe i ett eget experiment där hon övar på att göra en grej i taget. Multitasking, det vill säga att göra flera saker samtidigt, är förbjudet. Hon tror att vi påverkas mycket av att vara överallt hela tiden. Man läser en tidning, kollar mobilen samtidigt och lyssnar på något.
– Nu försöker jag göra en sak i taget. Jag promenerar ofta utan musik och om jag läser en tidning har jag inte tv:n på. Det låter kanske lite stenålders, men våra hjärnor får så många intryck i det här uppkopplade samhället. De är inte skapade för det. Saker blir bara halvgjorda och vi mår dåligt.

Läs också: Körsång ger samma effekter som andningsövningar i yoga

”Träning ska vara skönt”
Att göra en sak i taget kan dämpa prestationsångest, tror Fia. Det är något som hon själv är drabbad av.
– Allt det där sitter i ens eget huvud, men det kan vara svårt att se när man är i det. När jag tvivlar på mig själv brukar jag skriva om det på bloggen. Det är alltid någon som känner igen sig och det kan hjälpa mycket. Man vet att man inte är konstig och ensam.
Ibland orkar hon inte ens skriva om det. Då stänger hon in sig, kollar en serie, tar en promenad och låter sig själv att deppa lite.
– Jag genomlider det med vetskapen att det går över. På ett sätt är prestationsångest ett tecken på att jag anstränger mig för något som jag är rädd ska försvinna. Det är ju en sund grej, att känna sig tacksam. Men det är väldigt jobbigt.

Läs också: Stressad? Fysisk träning kan hjälpa

Slutade träna under utbrändheten
Sofia har alltid tränat och sportat. Hon både red och tävlade i längdskidor i tio år. Hon har testat allt: triathlon, lagsport, terränglöpning och simning. Hon beskriver sig som en tävlingsmänniska, men inte en vinnarskalle. Hon tror att hon är ganska högpresterande, även om hon inte har den bilden av sig själv.
– Jag har en ganska skev självbild ibland. Såklart finns det lite ”duktig-flicka-drag” i mig, annars skulle jag nog inte ha gått in i väggen.
Det senaste året har hon tränat för att bygga upp kroppen igen efter utbrändheten. När hon var som sjukast tränade hon inte alls.

Läs också: 16 knep för dig som vill nå formen snabbare

”Okej att hoppa över träningen”
Nu vill hon hitta träningsglädjen och inte låta aktivitet vara förknippat med stress. Med sin blogg vill hon visa att träning kan vara skönt och prestationslöst.
– Det är inte fel att motiveras till att träna för att man vill se snygg ut. Men jag vill förmedla en annan känsla som träning ger. Att löpträna utan att ta tid till exempel, att ta bort prestationen. Att visa att det är okej att hoppa över träningen. Att man kan träna på andra sätt än på gym. Det finns inga pekpinnar. Den här veckan har jag själv bara tränat en gång och mest gått promenader. Efter utbrändheten är det en ganska hög tröskel för mig inför varje pass. Det känns samtidigt nyttigt att uppleva det, för då vet jag hur hög tröskeln kan vara för mina PT-kunder och läsare.

Läs också: Adaptogener mot trötthet och stress

PT-Fias tio i topp
Sofia undviker pekpinnar inom allt. Det finns inga rätt eller fel. Varken i träning, eller i kost. Det viktigaste är att man ser till både kropp och huvud.
– Att hitta en hälsosam livsstil är inte svårt egentligen, men vi har tappat förmågan att se oss själva. Vi jämför oss själva med andra. Men om man bara utgår från sig själv, vad man vill, kan och känner, så blir det inte svårt. Det är när vi stannar upp som vi på riktigt kan förstå hur vi mår.
Sitt hälsotänk har hon sammanfattat i en bok som kom ut i våras. I ”PT-Fias tio i topp” delar hon med sig av sina bästa tips; allt från favoritövningar och godaste frukostar till hur man hanterar stress och hittar balans i livet.
– Jag vill att man ska känna att boken är skriven av en vanlig människa till andra vanliga människor. Jag tror att folk i min bransch ofta upplevs som amazoner. Det är människor med extrem disciplin, som har vikt sitt liv åt träning och hälsa. Jag är själv en vanlig motionär. Jag tränar, äter kanelbullar, är inte superhälsosam och tycker lika mycket om ett löp-pass som en vilodag med choklad. Jag har bra dagar och jag har dåliga dagar. Att vara mänsklig är helt okej.

Läs också: Så får du till träning på semestern!

Av Emma V Larsson

Fakta

Namn: Sofia "PT-Fia" Sjöström
Ålder: 27 år
Bor: Stockholm
Gör: Frilansskribent och bloggar på http://ptfia.metromode.se
Aktuell med: Nya boken ”PT-FIAS TIO I TOPP” på Bonnier Fakta.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

chokladask palmoljeodling

Palmolja – en miljöbov i julmyset

Eko/miljö

Palmoljan som smugit sig in i en mängd produkter är en av livsmedelsindustrins största miljöbovar. Inte nog med det – den finns i ljus också. Men det är lätt att minska sin konsumtion av palmolja menar Naturskyddsföreningen som uppmanar oss att fira julen utan.

Mathilda Zakrisson med katt

Magkatarren försvann med kisel

Mage

På högstadiet fick Mathilda Zakrisson, 25 år, magkatarr. Problemen blev så besvärliga att Mathilda tills slut inte vågade gå ut efter att hon ätit. Men för ett år sedan hittade hon ett preparat med kisel och det förändrade Mathildas liv. Magen började fungera normalt redan efter några dagar.

tecken pa stress

13 vanliga symptom på långvarig stress

Mental hälsa

Har du varit stressad länge? Ligger du på gränsen till utmattning? Här listar stressexperten Karin Isberg de vanligaste symtomen på långvarig stress. Om du känner igen flera av dem är det sannolikt ett tecken på att stressen i ditt liv är för hög och har pågått för länge.

brod

Vad är det för fel på gluten?

Krönikan

Varför är det så många som mår dåligt av gluten? Varför pratas det så mycket om det – är det en hype eller inte? Här reder näringsterapeuten Ellinor Ladenberg ut begreppen och svarar på några viktiga frågor om gluten.

Mage-tarm-tema: matsmältningen

Magspecial: Matsmältningen – så funkar den

Mage

Mat som inte bryts ner kan jäsa i tarmen och ställa till med oreda. När tarminnehållet jäser bildas det bland annat gaser som kan göra magen uppblåst och smärtande. Vår matsmältning består av ett stort antal olika funktioner som ska samverka för att på bästa sätt förvandla maten till näring. Matsmältningen påbörjas redan i munnen och sedan hanteras maten hela vägen till ändtarmen där restprodukterna lämnar kroppen.

kanel

Kanel hjälper kroppen att bränna fett

Hälsa

Nya studier från ett amerikanskt universitet har visat att en av julens mest älskade kryddor han hjälpa till vid övervikt. Forskare har tidigare visat att ett ämne i kanel tycktes skydda möss mot övervikt och högt blodsocker men visste inte då vad som gjorde att kanel hade den effekten.

julskinka

Julens överlevnadsguide för intoleranta

Kost

Under julhelgen ligger stort fokus på mat och den gemensamma måltiden. För den som har födoämnesintoleranser och allergier eller har valt att leva som vegetarian eller vegan kan det vara lite knixigt, särskilt när man blir bortbjuden.

vinnare_detox

Årets detoxprodukt 2017 – rening på naturlig väg

Hälsa

Pure Cleanse röstades fram till vinnaren av Årets detoxprodukt 2017 bland sammanlagt 35 549 inkomna röster, i Swedish health awards. Pure cleanse är en produkt som hjälper kroppens utrensningsorgan på ett skonsamt sätt. Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. 

patrik Wincent julklappar och en dator

Experten: ”Låt inte julen bli en skuldfälla”

Krönikan

Julen närmar sig och med den en fantastisk tid där familj och vänner samlas. Det är en tid på året där vi oftast spenderar mer pengar än vanligt. Det är trevligt att köpa gåvor till sina nära och kära – även om det ibland kan innebära att vi lägger för mycket pengar. Många kommer därför sitta med stora skulder i januari. För de flesta innebär det bara en tillfälligt dipp i ekonomin men för andra kan det vara ett tecken på shoppingmissbruk där ekonomin riskerar försätta försämras, skriver Patrik Wincent terapeut och författare som delar med sig av några tips för att undvika alltför stora hål i fickorna.

Lena

Hon fick lusten tillbaka med mannens potensmedel

Sex- och relationer

Lena och hennes man möttes mitt i livet. De hade vuxna barn och mycket tid för varandra. Sexlivet var fantastiskt ändå tills den dag Lena kom in i klimakteriet. – Jag var arg och ovillig i nästan ett år. Då provade jag att ta samma kosttillskott som min man tog när han hade problem med potensen, och då kom lusten till sex tillbaka, säger Lena.

man läser på sin telefon

Undvik gamnacke med dessa enkla övningar

Naturlig hälsa

Börjar din nackrot sticka ut av att du sitter och tittar in i en dataskärm hela dagarna och ner i din smartphone resten av dagen – då har du troligen en gamnacke på väg. Besvär i nacke och axlar plus huvudvärk blir allt vanligare som en följd av all tid vi spenderar med huvudet framåttippat. Här följer kiropraktor Martin Franssons enkla tips på hur du motverkar gamnacke.

nio_anledningar_pyknogenol

9 anledningar att äta pyknogenol

Antioxidanter och fria radikaler

Pyknogenol hjälper vid flera olika problem och åkommor. Man kan tycka att det nästan är för bra för att vara sant, men anledningen till att pyknogenol hjälper på så vitt skilda områden är för att det är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol är ett tallbarkextrakt från fransk strandtall som är känt för sin antiinflammatoriska effekt.

rep som brister karin isberg

Stressexperten: ”Om stressen inte går över”

Mental hälsa

Under hösten har du kunnat följa Kureras artikelserie om stress med stressexperten Karin Isberg. Stress är inte farligt när den fungerar som det är tänkt, det vill säga som en tillfällig reaktion som rustar dig för att möta en fara. Problemet uppstår är när stressen blir ett konstant tillstånd.

vad_ar_en_adaptogen

Så upptäcktes ”antistress-vitaminerna”

Naturlig hälsa

Adaptogener är en relativt nyupptäckt kategori av naturligt förekommande substanser. Under 1960-talet startade det hittills största forskningsprojektet inom läkemedelsörter i öst. Målet var att hitta de växter som kunde öka prestationsförmågan hos soldater och arbetare.

Buddha_bowl

Buddha bowl med syrlig lök och vegansk chiliaioli

Recept

Vi ser dem överallt på sociala medier, Buddha bowl, poké bowl med flera. Skålarna med härligt färgglad inbjudande mat. En Buddha bowl är egentligen näringsrik mat som stärker din kropp och serveras till bredden i stora skålar. Innehållet kan varieras helt utifrån dina preferenser. Det här en variant som passar bra inför höstens kyliga kvällar. Den syrliga löken och aiolin kan förberedas och förvaras flera dagar i kylskåp.

Årets hälsoboost

Älskad liljeväxt blev Årets hälsoboost

Hälsa

Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. I Swedish health awards röstades Årets hälsoboost fram bland sammanlagt 35 549 röster. Vinnaren Forever aloe vera gel är ett naturligt kosttillskott som utvinns ur innergelén på en liljeväxt. Aloe vera-växten har traditionellt använts som medicinalväxt av människan i tusentals år. 

Blue eye

Så får du bättre syn – 6 tips!

Naturlig hälsa

Efter 65 års ålder ökar risken att drabbas av försämringar på synen markant. Vanliga problem är till exempel makulativ degeneration som är förändringar i gula fläcken, och grå starr. Men det finns sätt att förebygga och även minska symtom som uppkommit. Blåbär, ringblommor och salvia hjälper dig i kampen. Bli expert och vässa synen med vår guide för ögonen.

kvinna äter vid datorn

Din arbetsplats – en bakteriehärd

Förkylning

Ett skrivbord rymmer mer än 400 gånger så mycket bakterier som en genomsnittlig toalett, därför är det viktigt att tänka på hygienen och hålla rent. Men det är inte bara ditt skrivbord som utgör en hälsorisk – hela arbetsplatsen kan vara full av dolda bakteriehärdar.

Sofia

Nu sover Sofia som på moln

Värk

Sofia Hansson, 36 år, har vant sig att leva med smärta. Hon har haft ont i kroppen så länge hon kan minnas. För bara några år sedan fick smärtan också ett namn. Men det kanske allra viktigaste, Sofia fann smärtlindring där hon minst anade. Sedan tre år tillbaka sover Sofia på magneter. Då försvinner smärtan under natten vilket gör att hon får en bra nattsömn och att hon vaknar utvilad.

två flickor kramas

Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

Mental hälsa

Tacksamhet gör oss lyckligare. Det kan låta som någon sorts new age mubo jumbo men faktum är att forskning visar att vi blir lyckligare såväl i våra relationer som i livet i övrigt om vi påminner oss själva om att vara tacksamma för det vi har att glädjas åt i livet.

julgodis

Fyra fina recept till första advent

Hälsa

Första advent är det officiella startskottet för jul. Här ifrån och framåt är det fritt fram med glögg, pynt och allsköns julgodis med anledning av det vill vi på Kurera dela med oss av några av våra nyttiga varianter på säsongens godsaker.

Gunilla Andersson

Nypon minskade stelheten

Naturlig hälsa

För snart 20 år sedan började Gunilla Andersson bli stel i ena knäleden. En dag kom hon inte upp ur en låg stol och fick åka akut in till sjukhuset på grund av smärtan. Först trodde läkarna att hon led av benskörhet men sedan förstod man att hon fått artros. Gunilla valde att ta kosttillskott före konventionell medicin mot sin försämrade rörlighet. De senaste tio åren har hon tagit ett nyponpulver som gör henne rörligare i knäleden.

malena_sexualitet_lust

Sex och sånt med Malena Ivarsson

Sex- och relationer

I över 38 år har Malena Ivarsson gett råd om sex och relationer. Hon har följt män och kvinnors sexualitet både historiskt och i det personliga samtalet. I vårt moderna samhälle är det viktigt lyfta på tabun när det gäller sex, som när kvinnan har mer lust än mannen  – det finns en lösning på det problemet också menar Malena.

agneta_10_favoriter

Agneta Sjödins 10 hälsofavoriter

Hälsa

Agneta Sjödin är en kvinna med många järn i elden. Som programledare på TV har hon arbetat i nästan 27 år. Men hon är också författare och släppte sin åttonde bok i  år. De senaste åren har hon ägnat mycket tid åt sin inre resa. Idag känner hon sig starkare än någonsin och njuter av livet till fullo. Läs hennes tio bästa hälsotips.