Här är de bästa knepen för att sänka ditt blodtryck naturligt

Fakta

Hälsokostprodukter som sänker ditt blodtryck:

Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns till exempel i produkten Sangin.

Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används också flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen. Läs mer här.

Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns till exempel i produkten Kyolic.

Coenzym Q-10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Coenzym Q10. En metaanalys av studier på tillskott av Q10 vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Läs mer om Coenzym Q10 och hjärtsvikt.

Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik kost rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker,kål och torkade aprikoser.

Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom.

Har du huvudvärk, yrsel, illamående eller andnöd? Eller känner du dig helt som vanligt?
I samtliga fall kan du lida av högt blodtryck, något som nära 25 procent av svenskarna har men många inte vet om.
Här är några förslag på hur du, på naturlig väg, kan få ner det till en hälsosam nivå igen.

Nära en fjärdedel av Sveriges befolkning har högt blodtryck, ett tillstånd som innebär att hjärtat har problem att pumpa fram blodet i kroppens blodkärl. Högt blodtryck ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt och stroke. Det har även kopplingar till diabetes, bukfetma, högt blodsocker och kan leda till njurskador och demens.

► Läs också: Ny studie: Sänk ditt blodtryck – förhindra alzheimers

 

Kontrollera dina värden regelbundet
Många som lever med för högt blodtryck vet inte om att de är drabbade eftersom symtomen – som till exempel lätt huvudvärk, illamående, yrsel och andnöd – är diffusa och inte specifika för just högt blodtryck.
– Hjärt- och kärlsjukdomar är den främsta orsaken till sjukdom och död i större delen av världen. Därför bör man från 40-årsålder kontrollera sina värden minst vart femte år, kanske till och med varje år, säger Mats Halldin, läkare och medicine doktor vid livsstilsmottagningen på Karolinska universitetssjukhuset i Solna, till Expressen.

Förändra din livsstil
Men bara genom att se över vår livsstil kan vi göra stor skillnad. Blodtrycket i sig påverkas nämligen mycket av vikten och det kan därför vara det vara en bra idé att se över sin vikt och införa en del förändringar gällande kost och motion.
– Fysisk aktivitet, som jag verkligen vill framhålla, medför mängder av positiva hälsoeffekter, säger Mats Halldin.

 Läs också: Ny forskning: Socker ligger bakom dålig hjärthälsa – inte mättat fett

7 sätt att sänka ditt höga blodtryck

 

1. Rörelse!
Fysisk aktivitet är den bästa medicin som finns, inte minst vid högt blodtryck.
Och glöm inte vardagsmotionen, som alltid är viktig men extra viktig för den som inte hinner träna på annat sätt. Ta trapporna istället för hissen eller rulltrappan och gå av en station innan din hållplats och promenera sista biten.
Oavsett din vikt sänker motion risken för högt blodtryck betydligt. Tänk på att även små sträckor räknas och gör skillnad.
Rekommendationen är 30 minuters motion per dag, i ett svep eller uppdelat i tre tio minuters sessioner (men helst inte kortare perioder än så). Alternativet är att bränna 150 kalorier på till exempel en cross trainer eller ett löpband.
– Den största effekten får man om man börjar röra på sig från att ha varit stillasittande, säger Mats Halldin.
– Ett bra mål för hälsan är att gå 10 000 steg om dagen, fortsätter han och rekommenderar en stegräknare som även finns i appform.
Värt att känna till är att överviktiga som motionerar har lägre risk för hjärt- och kärlsjukdom än smala personer som inte motionerar.

► Läs också: Kvinnor med högt blodtryck får inte samma behandling som män

2. Ta kontroll över stressen!
När du stressar frisätts hormoner som höjer ditt blodtryck. Fysiskt aktivitet hjälper till att sänka kortisolet, det vill säga kroppens stresshormon. Det är också viktigt att du själv tar kontroll över din situation och försöker undvika den inre stress som tar oss i sitt grepp.  Se över vilka möjligheter som finns att minimera stressen. Kanske kan du till exempel handla imorgon istället när det är mindre folk och mindre köer? Öva dig även på att tacka nej till saker du inte mäktar med.

► Läs också: Stress – en allvarlig riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom

3. Undvik övervikt
Det finns en tydlig koppling mellan övervikt och högt blodtryck. Håll nere vikten.

► Läs också: 9 bra tips för viktminskning

4. Ät bra och varierad kost
Ät mycket frukt och grönt, håll nere mängden socker, salt och skippa gärna helt hel- och halvfabrikaten.
Medelhavskost brukar beskrivas som en bra kost med mycket fleromättade och omättade fettsyror och långsamma kolhydrater, som gör att du håller dig mätt längre. Ät mycket fisk och skaldjur, baljväxter och olivolja. Tänk på att oupphettad olivolja är att föredra och har en positiv inverkan på kolesterolet).
– Man bör även äta regelbundet och begränsa portionerna, råder Mats Halldin.
Läs mer om olivoljans egenskaper här.

► Läs också: Ny studie: Bästa fettet att steka i – och fettet du ska undvika

5. Pausa från tekniken!
Teknikstress är ett nytt begrepp. Många blir stressade av att ständigt vara nåbara, och det är därför viktigt att under vissa perioder av dygnet ta en paus från mobil, dator och TV. Öva dig på att vara helt fri från teknikens intryck.

6. Sömn!
Värna din kvalitetssömn och ha som regel att alltid sova sju timmar per natt.
– För blodtrycket är det viktigt att man kommer till ro och är utvilad, informerar Mats Halldin.

► Läs också: 7 annorlunda tips för bättre sömn

7. Inga (eller få) förbud!
Förbjud dig inte att göra saker utan försök istället att aktivt göra hälsosammare val. Då slipper du känna att du gör stora uppoffringar och banna (och stressa upp dig) dig själv när du eventuellt ”fuskar” – och kan istället glädjas åt de framsteg du faktiskt gör.

Av Linda Sandberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Hälsokostprodukter som sänker ditt blodtryck:

Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns till exempel i produkten Sangin.

Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används också flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen. Läs mer här.

Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns till exempel i produkten Kyolic.

Coenzym Q-10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Coenzym Q10. En metaanalys av studier på tillskott av Q10 vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Läs mer om Coenzym Q10 och hjärtsvikt.

Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik kost rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker,kål och torkade aprikoser.

Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Banan och jordnötssmörgåsar i form av roliga gubbar

Livsmedelsverket gör tre klargöranden om kost

Kost

Med anledning av att det, under ett panelsamtal om mat och hälsa på källkritikens dag den 13 mars (som går att se på nätet), förekom påståenden som var felaktiga eller saknade vetenskaplig grund har Livsmedelsverket i ett pressmeddelande gått ut med några klargöranden gällande kostråd. Klargöranden handlar om jordnötter till spädbarn, kopplingarna mellan god hälsa och stort intag av frukt och grönt samt mellan rött kött och ohälsa.

Nedsläckt jord

Dags att unna klimatet en timme av din tid (well, minst)

Eko/miljö

Earth Hour är världens största miljömanifestation och inträffar årligen. På lördag den 25 mars klockan 20.30-21.30 är det dags. Var med du också. Allt det tar är en timme – men du behöver inte låta dina miljöinsatser stanna där. Här får du veta mer om vad du kan göra för att värna mer om miljön.

En kvinna och en man står med hakan i händerna och funderar

Fem tecken på att du är högkänslig

Mental hälsa

Ungefär 20 procent av jordens befolkning är högkänsliga, det vill säga personer med extra långa känselspröt. Blir du lätt störd av oljud, av andras sinnesstämningar och har ett stort behov att egentid? Då kan du vara en av dem. Här är fem tecken på att du har en så kallad HSP-personlighet – och fem tips på hur du hanterar denna personegenskap.

Kosttillskott på bord och hylla

Försäljningen av kosttillskott och sportnutrition ökar

Hälsa

Den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Tillväxten är stabil men inte kraftig. I takt med att antalet försäljningskanaler stigit har konkurrensen ökat. Det medför sänkta marginaler för företagen och lindriga prisökningar (i många fall prissänkningar) för konsumenterna. Det visar försäljningsstatistiken för egenvårdsmarknaden som släpps idag. "Sportnutrition växer snabbast och det är här försäljningen via internet verkligen har tagit fart. De svenska företagen står mycket starka trots en växande internationell konkurrens", säger Svensk Egenvårds VD Mats Nilsson till Kurera.

Björkpollen

Mathias blev fri från sin pollenallergi med extrakt från kinesiska örten perilla

Hälsa

I tidiga tonåren drabbades Mathias Hallberg, 40 år från Kolmården, av pollenallergi. Han blev dessutom allergisk mot kvalster. För att kunna gå ut under sommarhalvåret fick han ta anti-histaminpreparat med tråkiga biverkningar. Men för två år sedan slapp Mathias både pollenallergin och de mediciner som gjorde honom trött. "Jag började med ett kosttillskott mot hösnuva och det gjorde mig helt fri mina allergier. Det har inte heller några biverkningar så är jag inte längre trött och orkeslös under sommaren", säger Mathias.

Vatten rinner ur kranar

7 saker som visar hur tillgång till rent vatten kan förändra ALLT

Eko/miljö

Idag uppmärksammas Världsvattendagen världen över. Målet med dagen är att sprida information kring vattenfrågor och väcka engagemang för vattenrelaterade problem. Kurera uppmärksammar dagen genom att berätta om några anledningar till varför vi är beroende av rent vatten. Vi tipsar också om sätt du själv kan bidra genom att minska din egen vattenkonsumtion.

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Mat

Att använda kålblad som wrap eller tallrik är både gott och smidigt eftersom det blir mycket mindre disk. Här är ett recept på en kålwrap med en krämig saffrans-hirsotto med broccoli, långa gurkskivor och mynta - serverad med avokado och en snabb version av chutney på nektarin och persika. Lägg gärna till alfalfa-groddar och du har en utsökt vegansk rawfood måltid.

Champinjoner

Champinjoner kan orsaka cancer

Hälsa

Champinjoner är vanliga i till exempel salladsbuffér och på pizza – eller bara smörstekta med salt och vitlök. Men – vad få känner till är att de kan orsaka cancer. Och värst är äta dem råa. "Vårt råd är att inte äta mer än hundra gram i månaden", säger Veronica Öhrvik på Livsmedelsverket, till Aftonbladet.

Händer fångar solen

Våren är officiellt här – men än behöver du D-vitamin!

Allmänt

Våren börjar officiellt den 20 mars för oss på norra halvklotet – det vill säga i och med vårdagjämningen idag. Faktum är att mars även utgör den första månaden då det går att få vitamin D från solexponering – dock i alldeles för låga nivåer för att det skulle vara tillräckligt. Så än gör du rätt i att äta tillskott. Här får du veta mer.

Johannesört i solnedgång

Tack vare johannesört kunde Cristina sluta med SSRI-medicinen

Mental hälsa

En livskris för tio år sedan gjorde att Cristina Styrén hamnade i en djup depression. Hon fick antidepressiv medicin och insomningstabletter. När livet började reda upp sig igen så ville hon inte längre ta den syntetiska medicinen. Men Cristina var rädd för att minska dosen. Hon ville inte börja må dåligt igen. Då blev johannesört räddningen. "Tack vare johannesört kunde jag fasa ut all medicin – och samtidigt må bra", säger Cristina.

färgglada piller på bord

Regeringen tar nya tag i arbetet mot antibiotikaresistens

Hälsa

Regeringen vill visa att de tar hotet om antibiotikaresistens på allvar och har gett Folkhälsomyndigheten och Statens jordbruksverk i uppdrag att gemensamt ansvara för en nationell samverkansfunktion för arbetet mot antibiotikaresistens. Dessutom ska en handlingsplan gällande antibiotikaresistens tas fram. "Antibiotikaresistens är ett stort hot mot människors hälsa - och mot sjukvården. Nu tar vi nya steg i arbetet för att lösa problemet", skriver folkhälsominister Gabriel Wikström på Twitter.

Tonårskillarna som vill minska gifterna i babykläder!

Eko/miljö

Intresset för ekologiska material och textilier håller på att bli riktigt stort och konsumenterna blir alltmer medvetna om hur kemikalier och gifter påverkar både människan och miljön. När fyra tonårskillar fick till uppgift att starta ett UF-företag under sitt sista år på gymnasiet blev det till ett företag som säljer ekologiska babykläder.

Småleende avslappnad blond kvinna i sängen med en tekopp

L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

Naturlig hälsa

Avslappning och inre ro behövs för en god nattsömn. Men – ibland är det lättare sagt än gjort. Som tur är har naturen några knep. Ett av dem är aminosyran l-teanin som finns i grönt te och som har en avslappnade, lätt ångesthämmande effekt utan att ge några biverkningar. Aminosyran har i flera studier visat sig ge en förbättrad sömnkvalitet, bland annat hos kvinnor efter klimakteriet och hos pojkar med ADHD, där föräldrarna även uppgav en förbättring av humöret dagtid, med mindre ilska och färre utbrott.

kvinna ser ut genom fönster

Stress kan göra dig deppig

Allmänt

Kortisol bryter ner kroppen på många sätt. Visste du att långvarig stress kan vara en bidragande orsak till att du hamnar i nedstämdhet eller till och med depression? Nu har du ytterligare en anledning att tagga ner - så vad väntar du på. Just do it!

animerad bild mag- och tarmsystem och bakterier

17 fakta och forskning om goda bakterier

Allmänt

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp. Här får du veta fler fakta om hur vi genom att tillföra vår kropp goda bakterier kan gynna vår hälsa.

Pumpasoppa med sting

Pumpasoppa med sting

Mat

En pumpasoppa med sting, toppad med vitlöksfräst svamp och pumpakärnor. Psst. Pumpa är i säsong den här årstiden och gör sig bra i soppa.

Färsk kyckling på träskärbräda intill andra råvaror

Fler läkare varnar: ”Ät inte färsk kyckling”

Kost

Det är ovanligt att smittskyddsläkare går ut med varningar utan berörda myndigheters uppbackning men den senaste tiden har flera smittskyddsläkare runt om i landet gått ut med egna uppmaningar om att undvika färsk kyckling. Anledningen är den ökning av sjukdomsfall orsakade av campylobacter, som kan finnas i färsk kyckling. En av dem som går ut och varnar är Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Region Gävleborg. "Jag uppmanar allmänheten att undvika färsk kyckling. Det är mitt ansvar enligt smittskyddslagen att informera och ge råd till befolkningen", säger han till TT.