dukat för två - påsktema

Påskmat du ska äta – och undvika

Fakta

Kom ihåg!
En klimatsmart påskmatsätare tänker på hur mycket krubb hen lassar upp på tallriken. Påminn gärna även dina gäster. Läs mer om matsvinn här.

Tips! Kom ihåg att om du äter dig mätt på de nyttiga valen kommer suget efter onyttigheterna att minska.

Kurera tipsar om vad du ska lägga till på tallriken i påsk – och vad du ska plocka bort. Dessutom bjuder vi på några kanonrecept!
I påsk ska du kunna njuta med gott samvete.

Ät gärna!

 

1. Äggen
Detta fantastiska livsmedel som innehåller samtliga vitaminer, utom C-vitamin, plus mineralerna zink och magnesium och spårämnet selen. Ägg är även rikt på protein och innehåller en perfekt blandning av aminosyror. Välj ekologiska ägg både får din och hönsens skull. Läs mer om varför du ska välja ekologiska ägg.
Läs mer varför du bör frossa i ägg här.
Hitta receptägghalvor som bringar hetta till påskbordet här.

2. Laxen
...är en bra källa till protein samt nyttiga fetter. Lax är en riktigt bra fisk som innehåller rikligt av omega-3, den essentiella fettsyra som påstås göra oss lite smartare, lite smalare och lite friskare. Välj Krav-odlad lax så slipper du riskera att bidra till utfiskade hav.
Hitta recept på en god laxtårta till påskbordet här.
Hitta receptgröna glutenfria plättar med lax här.

 

3. Sillen
...innehåller riklig mängd protein och omega-3. Dessutom står sill på Världsnaturfondens gröna lista och är en klassiker som varken är utrotningshotad eller innehåller särskilt mycket miljögifter. Men se upp för sill från östra Östersjön som står på gula listan. Det du behöver hålla koll på är inläggningen, vilken kan ställa till det med sitt ofta höga sockerinnehåll.
Både sill och lax är dessutom bra källor till D-vitamin, som är viktigt för oerhört mycket, inte minst vårt skelett och immunförsvar.

Läs också: Allt du behöver till påskbordet

4. Lammet
...är ett gott och magert kött fullt av protein som mättar och bygger muskler. Lamm har ett näringsvärde som gör att det egentligen borde ätas oftare än det gör.
Hitta recept på god lammstek med rosmarin, timjan och citron.

5. Grönsakerna
Själva påskbordet brukar innehålla många bra fett- och proteinkällor. Ser du till att komplettera detta med rikligt med grönt kan påsken bli en riktig hälsoboost. Det vegetariska på påskbordet är dessutom det mest miljövänliga. Att äta mer grönt och mindre kött är en av de viktigaste sakerna vi kan göra för vår planet.
Och du, glöm inte bort:
Rödbetorna
, en riktig superfood som renar och stärker immunförsvaret, innehåller mängder av antioxidanter och har ett högt ORAC-värde. Rödbetans fibrer påverkar mag- och tarmfunktionen samt kolesterolnivåerna positivt. Rödbetor har även en leverrenade effekt. Läs mer om rödbetans hälsoeffekter här.
Kålen, i alla dess former, som är bland det nyttigaste du kan äta. Kål innehåller antioxidanter, betakaroten, C- och E-vitamin vilka samtliga stärker immunförsvaret och är bra för hud, hjärna, hjärta och kärl. Är kålen rå har den också en avgiftande effekt på tarmsystemet och har en renande effekt på levern.
Läs Kureras artiklar om supermat här.

6. Vattnet
Drick vatten till maten, då känner du alla smaker som bäst. Läs mer om varför vatten är viktigt här.

 

Undvik!

 

1. Det onödiga sockret
Till exempel i det traditionella påskägget. Här är fem tips på hur du får ett nyttigare påskägg.
Är det du som är värd kan du se till att även desserterna är av det nyttiga slaget. Byt ut onyttigheterna mot nyttigheter, som mer bär, frukt och nötter.
Gör till exempel en fräsch fruktsallad, något utan gluten och mejeri eller varför inte en efterrätt i rawfoodstil?

Här hittar du några supergoda - och betydligt nyttigare - recept:

 

2. De icke ekologiska livsmedlen
... i så stor mån det är möjligt. Satsar du ett ekologiskt påskbord får du inte bara hög kvalitet på råvarorna, du bidrar också till bättre villkor för natur, djur och människor i andra delar av världen. Använd dig av inhemska och lokala, närodlade råvaror så mycket det bara går.
En annan anledning till att äta ekologiskt är att kemikalier och bekämpningsmedel, som ekoprodukter är befriade från, är en av de stora orsakerna till dagens folksjukdomar, enligt forskning. Du slipper också de eventuella riskerna med GMO, det vill säga genmanipulerad föda.
Läs Kureras artiklar om GMO här.

3. Ålen
Ålen är akut utrotningshotad och förtjänar ett bättre öde än att hamna på påskbordet. Jämfört med 1970-talet har 95 procent av den europeiska ålens yngel försvunnit.

 

4. Påskmusten
Påskmust och annan läsk är helt onödigt. Det tillför dig bara en massa kalorier helt utan näring, det vill säga du riskerar att bli fet och få inflammationer i kroppen av något som inte gör någon som helst nytta för din kropp.
Läs också: 11 smartare sätt att använda Coca-cola än att dricka den

5. Charkuterierna
Skippa korvarna, köttbullarna och patéerna, i alla fall de köpta. Prinskorv innehåller till exempel bara 50-70 procent kött - resten är utfyllnad som består av mjöl, fett, vatten, salt, socker, konserveringsmedel, stabiliseringsmedel och i vissa fall smakförstärkare.
Vad gäller industritillverkade köttbullar innehåller de ofta bara 65-75 procent kött. Potatis, mjöl, salt och druvsocker tillsätts - och oftast är bullarna förstekta genom fritering. Friteringen ger dåliga fetter som varken hjärna, hjärta eller kärl mår bra av.

Tips! Hitta köttet på nätet!
Köp ekologiskt kött från en bonde i närheten. Här finns till exempel Gröna gårdar, som bildades 2001 med grundtanken att minska avståndet mellan kund och uppfödare och samtidigt producera ett ekologiskt kött av hög kvalitet på ett hållbart sätt. I dag har ett trettiotal västsvenska gårdar anslutit sig till den visionen.
På webbsidan Gårdsnära.se listas lokala producenter av mat och dryck. Det går till exempel att söka på köttproducenter i ditt län.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Kom ihåg!
En klimatsmart påskmatsätare tänker på hur mycket krubb hen lassar upp på tallriken. Påminn gärna även dina gäster. Läs mer om matsvinn här.

Tips! Kom ihåg att om du äter dig mätt på de nyttiga valen kommer suget efter onyttigheterna att minska.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

 

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

 

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

 

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.

Sober October: Ta en vit månad för din egen skull

Kurera debatt

Med hösten flyttar aktiviteter och umgänge inomhus. Mycket är kopplat till alkohol som after work med kollegorna, middagar med vin eller krogkvällen med vännerna. Det är frestande enkelt att slå på alkoholens autopilot som en genväg till att ha trevligt, skriver Johnny Mostacero förbundsordförande IOGT-NTO i denna debattartikel där han uppmanar att haka på traditionen med sober october och ta en vit månad.

tjej med ont i magen

Så blir du vän med din IBS-mage

Kost

Stress och allergier är vanliga anledningar till en ledsen mage, men när problemen inte går över då kan det bero på något annat. Lider du av illamående, ont i magen, gaser och diarré? Då kan du ha IBS, Irritable Bowl Syndrome.

 

“Vad är det som driver denna galenskap?”

Krönikan

Är det verkligen så jädra roligt?  I den här krönikan skriver Jessica Odén Strand, ledarskapskonsult om drivkraft, stress och själens plats i arbetslivet. Hon ställer frågan vad som skulle hända om vi skulle göra ett försök att höra hemma i världen istället för att försöka äga den.