Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

dukat för två - påsktema

Påskmat du ska äta – och undvika

Fakta

Kom ihåg!
En klimatsmart påskmatsätare tänker på hur mycket krubb hen lassar upp på tallriken. Påminn gärna även dina gäster. Läs mer om matsvinn här.

Tips! Kom ihåg att om du äter dig mätt på de nyttiga valen kommer suget efter onyttigheterna att minska.

Kurera tipsar om vad du ska lägga till på tallriken i påsk – och vad du ska plocka bort. Dessutom bjuder vi på några kanonrecept!
I påsk ska du kunna njuta med gott samvete.

Ät gärna!

 

1. Äggen
Detta fantastiska livsmedel som innehåller samtliga vitaminer, utom C-vitamin, plus mineralerna zink och magnesium och spårämnet selen. Ägg är även rikt på protein och innehåller en perfekt blandning av aminosyror. Välj ekologiska ägg både får din och hönsens skull. Läs mer om varför du ska välja ekologiska ägg.
Läs mer varför du bör frossa i ägg här.
Hitta receptägghalvor som bringar hetta till påskbordet här.

2. Laxen
...är en bra källa till protein samt nyttiga fetter. Lax är en riktigt bra fisk som innehåller rikligt av omega-3, den essentiella fettsyra som påstås göra oss lite smartare, lite smalare och lite friskare. Välj Krav-odlad lax så slipper du riskera att bidra till utfiskade hav.
Hitta recept på en god laxtårta till påskbordet här.
Hitta receptgröna glutenfria plättar med lax här.

 

3. Sillen
...innehåller riklig mängd protein och omega-3. Dessutom står sill på Världsnaturfondens gröna lista och är en klassiker som varken är utrotningshotad eller innehåller särskilt mycket miljögifter. Men se upp för sill från östra Östersjön som står på gula listan. Det du behöver hålla koll på är inläggningen, vilken kan ställa till det med sitt ofta höga sockerinnehåll.
Både sill och lax är dessutom bra källor till D-vitamin, som är viktigt för oerhört mycket, inte minst vårt skelett och immunförsvar.

Läs också: Allt du behöver till påskbordet

4. Lammet
...är ett gott och magert kött fullt av protein som mättar och bygger muskler. Lamm har ett näringsvärde som gör att det egentligen borde ätas oftare än det gör.
Hitta recept på god lammstek med rosmarin, timjan och citron.

5. Grönsakerna
Själva påskbordet brukar innehålla många bra fett- och proteinkällor. Ser du till att komplettera detta med rikligt med grönt kan påsken bli en riktig hälsoboost. Det vegetariska på påskbordet är dessutom det mest miljövänliga. Att äta mer grönt och mindre kött är en av de viktigaste sakerna vi kan göra för vår planet.
Och du, glöm inte bort:
Rödbetorna
, en riktig superfood som renar och stärker immunförsvaret, innehåller mängder av antioxidanter och har ett högt ORAC-värde. Rödbetans fibrer påverkar mag- och tarmfunktionen samt kolesterolnivåerna positivt. Rödbetor har även en leverrenade effekt. Läs mer om rödbetans hälsoeffekter här.
Kålen, i alla dess former, som är bland det nyttigaste du kan äta. Kål innehåller antioxidanter, betakaroten, C- och E-vitamin vilka samtliga stärker immunförsvaret och är bra för hud, hjärna, hjärta och kärl. Är kålen rå har den också en avgiftande effekt på tarmsystemet och har en renande effekt på levern.
Läs Kureras artiklar om supermat här.

6. Vattnet
Drick vatten till maten, då känner du alla smaker som bäst. Läs mer om varför vatten är viktigt här.

 

Undvik!

 

1. Det onödiga sockret
Till exempel i det traditionella påskägget. Här är fem tips på hur du får ett nyttigare påskägg.
Är det du som är värd kan du se till att även desserterna är av det nyttiga slaget. Byt ut onyttigheterna mot nyttigheter, som mer bär, frukt och nötter.
Gör till exempel en fräsch fruktsallad, något utan gluten och mejeri eller varför inte en efterrätt i rawfoodstil?

Här hittar du några supergoda - och betydligt nyttigare - recept:

 

2. De icke ekologiska livsmedlen
... i så stor mån det är möjligt. Satsar du ett ekologiskt påskbord får du inte bara hög kvalitet på råvarorna, du bidrar också till bättre villkor för natur, djur och människor i andra delar av världen. Använd dig av inhemska och lokala, närodlade råvaror så mycket det bara går.
En annan anledning till att äta ekologiskt är att kemikalier och bekämpningsmedel, som ekoprodukter är befriade från, är en av de stora orsakerna till dagens folksjukdomar, enligt forskning. Du slipper också de eventuella riskerna med GMO, det vill säga genmanipulerad föda.
Läs Kureras artiklar om GMO här.

3. Ålen
Ålen är akut utrotningshotad och förtjänar ett bättre öde än att hamna på påskbordet. Jämfört med 1970-talet har 95 procent av den europeiska ålens yngel försvunnit.

 

4. Påskmusten
Påskmust och annan läsk är helt onödigt. Det tillför dig bara en massa kalorier helt utan näring, det vill säga du riskerar att bli fet och få inflammationer i kroppen av något som inte gör någon som helst nytta för din kropp.
Läs också: 11 smartare sätt att använda Coca-cola än att dricka den

5. Charkuterierna
Skippa korvarna, köttbullarna och patéerna, i alla fall de köpta. Prinskorv innehåller till exempel bara 50-70 procent kött - resten är utfyllnad som består av mjöl, fett, vatten, salt, socker, konserveringsmedel, stabiliseringsmedel och i vissa fall smakförstärkare.
Vad gäller industritillverkade köttbullar innehåller de ofta bara 65-75 procent kött. Potatis, mjöl, salt och druvsocker tillsätts - och oftast är bullarna förstekta genom fritering. Friteringen ger dåliga fetter som varken hjärna, hjärta eller kärl mår bra av.

Tips! Hitta köttet på nätet!
Köp ekologiskt kött från en bonde i närheten. Här finns till exempel Gröna gårdar, som bildades 2001 med grundtanken att minska avståndet mellan kund och uppfödare och samtidigt producera ett ekologiskt kött av hög kvalitet på ett hållbart sätt. I dag har ett trettiotal västsvenska gårdar anslutit sig till den visionen.
På webbsidan Gårdsnära.se listas lokala producenter av mat och dryck. Det går till exempel att söka på köttproducenter i ditt län.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Kom ihåg!
En klimatsmart påskmatsätare tänker på hur mycket krubb hen lassar upp på tallriken. Påminn gärna även dina gäster. Läs mer om matsvinn här.

Tips! Kom ihåg att om du äter dig mätt på de nyttiga valen kommer suget efter onyttigheterna att minska.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.