Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

dukat för två - påsktema

Påskmat du ska äta – och undvika

Fakta

Kom ihåg!
En klimatsmart påskmatsätare tänker på hur mycket krubb hen lassar upp på tallriken. Påminn gärna även dina gäster. Läs mer om matsvinn här.

Tips! Kom ihåg att om du äter dig mätt på de nyttiga valen kommer suget efter onyttigheterna att minska.

Kurera tipsar om vad du ska lägga till på tallriken i påsk – och vad du ska plocka bort. Dessutom bjuder vi på några kanonrecept!
I påsk ska du kunna njuta med gott samvete.

Ät gärna!

 

1. Äggen
Detta fantastiska livsmedel som innehåller samtliga vitaminer, utom C-vitamin, plus mineralerna zink och magnesium och spårämnet selen. Ägg är även rikt på protein och innehåller en perfekt blandning av aminosyror. Välj ekologiska ägg både får din och hönsens skull. Läs mer om varför du ska välja ekologiska ägg.
Läs mer varför du bör frossa i ägg här.
Hitta receptägghalvor som bringar hetta till påskbordet här.

2. Laxen
...är en bra källa till protein samt nyttiga fetter. Lax är en riktigt bra fisk som innehåller rikligt av omega-3, den essentiella fettsyra som påstås göra oss lite smartare, lite smalare och lite friskare. Välj Krav-odlad lax så slipper du riskera att bidra till utfiskade hav.
Hitta recept på en god laxtårta till påskbordet här.
Hitta receptgröna glutenfria plättar med lax här.

 

3. Sillen
...innehåller riklig mängd protein och omega-3. Dessutom står sill på Världsnaturfondens gröna lista och är en klassiker som varken är utrotningshotad eller innehåller särskilt mycket miljögifter. Men se upp för sill från östra Östersjön som står på gula listan. Det du behöver hålla koll på är inläggningen, vilken kan ställa till det med sitt ofta höga sockerinnehåll.
Både sill och lax är dessutom bra källor till D-vitamin, som är viktigt för oerhört mycket, inte minst vårt skelett och immunförsvar.

Läs också: Allt du behöver till påskbordet

4. Lammet
...är ett gott och magert kött fullt av protein som mättar och bygger muskler. Lamm har ett näringsvärde som gör att det egentligen borde ätas oftare än det gör.
Hitta recept på god lammstek med rosmarin, timjan och citron.

5. Grönsakerna
Själva påskbordet brukar innehålla många bra fett- och proteinkällor. Ser du till att komplettera detta med rikligt med grönt kan påsken bli en riktig hälsoboost. Det vegetariska på påskbordet är dessutom det mest miljövänliga. Att äta mer grönt och mindre kött är en av de viktigaste sakerna vi kan göra för vår planet.
Och du, glöm inte bort:
Rödbetorna
, en riktig superfood som renar och stärker immunförsvaret, innehåller mängder av antioxidanter och har ett högt ORAC-värde. Rödbetans fibrer påverkar mag- och tarmfunktionen samt kolesterolnivåerna positivt. Rödbetor har även en leverrenade effekt. Läs mer om rödbetans hälsoeffekter här.
Kålen, i alla dess former, som är bland det nyttigaste du kan äta. Kål innehåller antioxidanter, betakaroten, C- och E-vitamin vilka samtliga stärker immunförsvaret och är bra för hud, hjärna, hjärta och kärl. Är kålen rå har den också en avgiftande effekt på tarmsystemet och har en renande effekt på levern.
Läs Kureras artiklar om supermat här.

6. Vattnet
Drick vatten till maten, då känner du alla smaker som bäst. Läs mer om varför vatten är viktigt här.

 

Undvik!

 

1. Det onödiga sockret
Till exempel i det traditionella påskägget. Här är fem tips på hur du får ett nyttigare påskägg.
Är det du som är värd kan du se till att även desserterna är av det nyttiga slaget. Byt ut onyttigheterna mot nyttigheter, som mer bär, frukt och nötter.
Gör till exempel en fräsch fruktsallad, något utan gluten och mejeri eller varför inte en efterrätt i rawfoodstil?

Här hittar du några supergoda - och betydligt nyttigare - recept:

 

2. De icke ekologiska livsmedlen
... i så stor mån det är möjligt. Satsar du ett ekologiskt påskbord får du inte bara hög kvalitet på råvarorna, du bidrar också till bättre villkor för natur, djur och människor i andra delar av världen. Använd dig av inhemska och lokala, närodlade råvaror så mycket det bara går.
En annan anledning till att äta ekologiskt är att kemikalier och bekämpningsmedel, som ekoprodukter är befriade från, är en av de stora orsakerna till dagens folksjukdomar, enligt forskning. Du slipper också de eventuella riskerna med GMO, det vill säga genmanipulerad föda.
Läs Kureras artiklar om GMO här.

3. Ålen
Ålen är akut utrotningshotad och förtjänar ett bättre öde än att hamna på påskbordet. Jämfört med 1970-talet har 95 procent av den europeiska ålens yngel försvunnit.

 

4. Påskmusten
Påskmust och annan läsk är helt onödigt. Det tillför dig bara en massa kalorier helt utan näring, det vill säga du riskerar att bli fet och få inflammationer i kroppen av något som inte gör någon som helst nytta för din kropp.
Läs också: 11 smartare sätt att använda Coca-cola än att dricka den

5. Charkuterierna
Skippa korvarna, köttbullarna och patéerna, i alla fall de köpta. Prinskorv innehåller till exempel bara 50-70 procent kött - resten är utfyllnad som består av mjöl, fett, vatten, salt, socker, konserveringsmedel, stabiliseringsmedel och i vissa fall smakförstärkare.
Vad gäller industritillverkade köttbullar innehåller de ofta bara 65-75 procent kött. Potatis, mjöl, salt och druvsocker tillsätts - och oftast är bullarna förstekta genom fritering. Friteringen ger dåliga fetter som varken hjärna, hjärta eller kärl mår bra av.

Tips! Hitta köttet på nätet!
Köp ekologiskt kött från en bonde i närheten. Här finns till exempel Gröna gårdar, som bildades 2001 med grundtanken att minska avståndet mellan kund och uppfödare och samtidigt producera ett ekologiskt kött av hög kvalitet på ett hållbart sätt. I dag har ett trettiotal västsvenska gårdar anslutit sig till den visionen.
På webbsidan Gårdsnära.se listas lokala producenter av mat och dryck. Det går till exempel att söka på köttproducenter i ditt län.

Av Isabelle Hedander



Fakta

Kom ihåg!
En klimatsmart påskmatsätare tänker på hur mycket krubb hen lassar upp på tallriken. Påminn gärna även dina gäster. Läs mer om matsvinn här.

Tips! Kom ihåg att om du äter dig mätt på de nyttiga valen kommer suget efter onyttigheterna att minska.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Mage

Har det blivit för mycket av det goda under sommaren? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb. Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Slipp klåda och eksem under armarna

Hud

Aluminiumklorid skyddar från svett under armarna, men kan ge klåda, eksem och andra hudirritationer. Och det har antytts att aluminiumklorid kunna öka risken för vissa sjukdomar. I väntan på svar kan ett miljövänligt alternativ vara ett klokare val.

Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Hälsa

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

 

Fyra hundar på rad i skogen

Hur smart är din hund?

Husdjur

Har du funderat över hur intelligent din hund egentligen är, eller hur den står sig jämfört med andra hundraser? Då behöver du inte fundera länge till, för nu finns en rankinglista!

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.