Så slipper du och familjen undan sjukdomsmånaden ”vabruari”!

Andra tips:

• Drick citronvatten (läs mer här)
• Tvätta händerna
• Ta en daglig smoothie med superfood (recept på god immunförsvarssmoothie här)
• Detoxa kroppen på gifter (så här gör du)
• Ät vitlök - färsk eller som tillskott (stimulerar immunförsvaret och innehåller allicin, ett naturligt ämne väldigt effektivt mot bakterier och virus)
• Honung (anses kunna motverka bakterier och virus. Ät som den är för bäst effekt. Läs mer här)
• Träna lagom (för mycket träning påverkar ditt immunförsvar negativt. För lite träning också)

Vill du slippa spendera nästkommande månad i hemmet med sjukt barn och få en massa sjukdagar själv? Se då till att boosta ditt immunförsvar ordentligt – och att börja NU.
Snart är nämligen årets mest sjukdomsfyllda månad här: den så kallade ”vabruari”. Här är tipsen du behöver!

Februari har fler sjukdomsdagar än någon annan månad på året. Så skulle det kanske inte behöva vara, om vi bara var lite bättre på att ta hand om oss. För tro det eller ej, ett starkt immunförsvar är inte så jättesvårt att upprätthålla – i teorin i alla fall.
Skulle vi ge oss på att rabbla knepen för hur man håller sig stark och motståndskraftig i sjukdomstider skulle den listan se ut så här:

1. Sömn!
Är det något som verkligen försämrar kroppens chanser att orka kämpa – gällande det mesta – är det sömnbrist. Det blir därför en självklar nummer ett på listan. Har du sovit gott och tillräckligt blir du också mer motståndskraftig stress, som annars även det (kortisolet) är en mästare på att kunna bryta ner kroppen fort.

 

► Läs också: Sömnen påverkar vårt immunförsvar

2. Probiotika!
Mer och mer forskning bekräftar våra tarmbakteriers stora inverkan på vår hälsa. Man säger att ungefär 75 procent av immunförsvaret kommer från magen. Vår tarmflora är alltså jätteviktig.
Så – tänk både på vad du stoppar i dig och ät ett bra tillskott med probiotika (mjölksyrabakterier) som hjälper dig att bygga upp, och upprätthålla, en god bakterieflora i magen. Du kan även se till att få i dig mjölksyrade/fermenterade grönsaker – som till exempel Kimchi – genom kosten. Och kom ihåg: juicer som Proviva är gott men inte tillräckligt – och innehåller en hel del onödigt socker.

► Läs också: Barn som får probiotika är mindre benägna att bli sjuka

För att maxa din effekt av probiotika bör du alternera de olika tillskott du tar, menar experter. Alla innehåller de nämligen olika bakteriestammar och din kropp vänjer sig annars efter ett tag och anpassar sig och effekten blir inte längre densamma. Fråga om råd på hälsokosten. Det finns bra probiotiska tillskott även för barn.

► Läs också: Skillnaden mellan olika typer av ”nyttiga bakterier”

3. Bra mat!
Ät mycket frukt och grönt. Och du, se till att din kost är så näringsrik det bara går. Det vill säga ekologisk och närodlad mat som är i säsong (livsmedel är nämligen som mest näringsrika när de är nyskördade – och om de skördats på toppen av sin mognad, vilket inte är fallet med importerade grödor).
Känn till att näringen i dagens grönsaker har minskat om man jämför med förr. Läs mer om varför här.
Läs mer om hur du maxar näringsupptaget från dina grönsaker här.
Öka gärna näringsupptaget från maten med matsmältningsenzymer. De gynnar även matsmältning och tarmflora och är bra för både dig och barnen. Fråga om råd på hälsokosten.

► Läs också: Näringsexperten: ”Även barn behöver vitaminer”

4. Vitaminboosta (vitamin C, D plus zink)!
I sjukdomstider är det bra att boosta immunförsvaret med stärkande C-vitamin, D-vitamin och zink.
D-vitamin är ett väldigt viktigt vitamin för regleringen av immunförsvaret och intag av 50-75 µg D-vitamin dagligen under vinterhalvåret har i studier visat sig ge ett mycket bra skydd mot förkylningar och influensa (D-vitamin anges antingen i mikrogram (µg) eller i Internationella Enheter (IE). Du kan omvandla µg till IE genom att multiplicera med 40. 25 µg = 1000 IE).
C-vitamin förkortar förkylningen och stärker immunförsvaret även i förebyggande syfte. Minst 500 milligram dagligen rekommenderas för att undvika eller förkorta sjukperioden samt för att lindra symtomen.
Zink stärker immunförsvaret och låga zinkvärden gör att man både får lättare att bli förkyld och, när man blivit sjuk, tar längre tid på sig att tillfriskna.
Finns även bra vitamintillskott för barn, till exempel som tuggtabletter med bärsmak. Fråga om råd på hälsokosten.

► Läs också: Ny forskning: Zink ÄR förkylningarnas botemedel

5. Prebiotika!
Ät gärna även prebiotika, vilken hjälper probiotikan (se punkt två) att skapa goda bakterier. Prebiotika ”matar” probiotikan kan man säga. Fråga gärna om råd på hälsokosten.

► Läs också: Fredrik Paulún om tarmflorans vikt för magen – och allmänhälsan

6. Undvik socker!
Hör kanske ihop med punkt fyra egentligen men får ändå sin egen punkt. Socker är nämligen en riktig hälsodödare – på många sätt.
Visste du till exempel att när du äter socker väljer dina celler att plocka upp sockret framför den eventuella näring som finns i det du äter? Med följden att ditt immunförsvar förstås sjunker – och sedan behåller en lägre nivå under flera timmar.

► Läs också: Barn blir sjuka av för mycket socker

7. Röd solhatt!
Röd solhatt – även kallat echinacea är någonting man direkt ska dyka på när man känner att man har någonting på gång i kroppen.
Det är en av de saker som forskningen kommit fram till verkligen har effekt på virusinfektioner.
Smakar päck men är värt det. Finns även som spray att spraya rätt ner i halsen vilket kan underlätta förtäringen och ge bra lindring vid halsont.

► Läs också: Forskning: Röd solhatt halverar risken för influensa

8. Humussyra!
Humussyran kan binda virus och tungmetaller och fungerar som utrensare i kroppen. Den lägger sig som en film på viruset vilket gör att det inte kan fästa på cellmembranet. När viruset inte längre kan fästa kan det heller inte ta sig in i värdcellen och ta över denna för sin reproduktion – därmed avstannar angreppet.
Studier visar att humussyra kan utgöra ett skydd mot virusinfektioner och även bidra i tillfrisknandet när man redan smittats. Fråga om mer info på hälsokosten.

► Läs också: Håll viruset borta med humussyra

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Andra tips:

• Drick citronvatten (läs mer här)
• Tvätta händerna
• Ta en daglig smoothie med superfood (recept på god immunförsvarssmoothie här)
• Detoxa kroppen på gifter (så här gör du)
• Ät vitlök - färsk eller som tillskott (stimulerar immunförsvaret och innehåller allicin, ett naturligt ämne väldigt effektivt mot bakterier och virus)
• Honung (anses kunna motverka bakterier och virus. Ät som den är för bäst effekt. Läs mer här)
• Träna lagom (för mycket träning påverkar ditt immunförsvar negativt. För lite träning också)

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.