Så slipper du och familjen undan sjukdomsmånaden “vabruari”!

Andra tips:

• Drick citronvatten (läs mer här)
• Tvätta händerna
• Ta en daglig smoothie med superfood (recept på god immunförsvarssmoothie här)
• Detoxa kroppen på gifter (så här gör du)
• Ät vitlök - färsk eller som tillskott (stimulerar immunförsvaret och innehåller allicin, ett naturligt ämne väldigt effektivt mot bakterier och virus)
• Honung (anses kunna motverka bakterier och virus. Ät som den är för bäst effekt. Läs mer här)
• Träna lagom (för mycket träning påverkar ditt immunförsvar negativt. För lite träning också)

Vill du slippa spendera nästkommande månad i hemmet med sjukt barn och få en massa sjukdagar själv? Se då till att boosta ditt immunförsvar ordentligt – och att börja NU.
Snart är nämligen årets mest sjukdomsfyllda månad här: den så kallade "vabruari". Här är tipsen du behöver!

Februari har fler sjukdomsdagar än någon annan månad på året. Så skulle det kanske inte behöva vara, om vi bara var lite bättre på att ta hand om oss. För tro det eller ej, ett starkt immunförsvar är inte så jättesvårt att upprätthålla - i teorin i alla fall.
Skulle vi ge oss på att rabbla knepen för hur man håller sig stark och motståndskraftig i sjukdomstider skulle den listan se ut så här:

1. Sömn!
Är det något som verkligen försämrar kroppens chanser att orka kämpa - gällande det mesta - är det sömnbrist. Det blir därför en självklar nummer ett på listan. Har du sovit gott och tillräckligt blir du också mer motståndskraftig stress, som annars även det (kortisolet) är en mästare på att kunna bryta ner kroppen fort.

► Läs också: Sömnen påverkar vårt immunförsvar

 

2. Probiotika!
Mer och mer forskning bekräftar våra tarmbakteriers stora inverkan på vår hälsa. Man säger att ungefär 75 procent av immunförsvaret kommer från magen. Vår tarmflora är alltså jätteviktig.
Så - tänk både på vad du stoppar i dig och ät ett bra tillskott med probiotika (mjölksyrabakterier) som hjälper dig att bygga upp, och upprätthålla, en god bakterieflora i magen. Du kan även se till att få i dig mjölksyrade/fermenterade grönsaker - som till exempel Kimchi - genom kosten. Och kom ihåg: juicer som Proviva är gott men inte tillräckligt - och innehåller en hel del onödigt socker.

► Läs också: Barn som får probiotika är mindre benägna att bli sjuka

För att maxa din effekt av probiotika bör du alternera de olika tillskott du tar, menar experter. Alla innehåller de nämligen olika bakteriestammar och din kropp vänjer sig annars efter ett tag och anpassar sig och effekten blir inte längre densamma. Fråga om råd på hälsokosten. Det finns bra probiotiska tillskott även för barn.

► Läs också: Skillnaden mellan olika typer av ”nyttiga bakterier”

3. Bra mat!
Ät mycket frukt och grönt. Och du, se till att din kost är så näringsrik det bara går. Det vill säga ekologisk och närodlad mat som är i säsong (livsmedel är nämligen som mest näringsrika när de är nyskördade - och om de skördats på toppen av sin mognad, vilket inte är fallet med importerade grödor).
Känn till att näringen i dagens grönsaker har minskat om man jämför med förr. Läs mer om varför här.
Läs mer om hur du maxar näringsupptaget från dina grönsaker här.
Öka gärna näringsupptaget från maten med matsmältningsenzymer. De gynnar även matsmältning och tarmflora och är bra för både dig och barnen. Fråga om råd på hälsokosten.

► Läs också: Näringsexperten: ”Även barn behöver vitaminer”

 

4. Vitaminboosta (vitamin C, D plus zink)!
I sjukdomstider är det bra att boosta immunförsvaret med stärkande C-vitamin, D-vitamin och zink.
D-vitamin är ett väldigt viktigt vitamin för regleringen av immunförsvaret och intag av 50-75 µg D-vitamin dagligen under vinterhalvåret har i studier visat sig ge ett mycket bra skydd mot förkylningar och influensa (D-vitamin anges antingen i mikrogram (µg) eller i Internationella Enheter (IE). Du kan omvandla µg till IE genom att multiplicera med 40. 25 µg = 1000 IE).
C-vitamin förkortar förkylningen och stärker immunförsvaret även i förebyggande syfte. Minst 500 milligram dagligen rekommenderas för att undvika eller förkorta sjukperioden samt för att lindra symtomen.
Zink stärker immunförsvaret och låga zinkvärden gör att man både får lättare att bli förkyld och, när man blivit sjuk, tar längre tid på sig att tillfriskna.
Finns även bra vitamintillskott för barn, till exempel som tuggtabletter med bärsmak. Fråga om råd på hälsokosten.

► Läs också: Ny forskning: Zink ÄR förkylningarnas botemedel

5. Prebiotika!
Ät gärna även prebiotika, vilken hjälper probiotikan (se punkt två) att skapa goda bakterier. Prebiotika "matar" probiotikan kan man säga. Fråga gärna om råd på hälsokosten.

► Läs också: Fredrik Paulún om tarmflorans vikt för magen – och allmänhälsan

6. Undvik socker!
Hör kanske ihop med punkt fyra egentligen men får ändå sin egen punkt. Socker är nämligen en riktig hälsodödare - på många sätt.
Visste du till exempel att när du äter socker väljer dina celler att plocka upp sockret framför den eventuella näring som finns i det du äter? Med följden att ditt immunförsvar förstås sjunker - och sedan behåller en lägre nivå under flera timmar.

► Läs också: Barn blir sjuka av för mycket socker

 

7. Röd solhatt!
Röd solhatt - även kallat echinacea är någonting man direkt ska dyka på när man känner att man har någonting på gång i kroppen.
Det är en av de saker som forskningen kommit fram till verkligen har effekt på virusinfektioner.
Smakar päck men är värt det. Finns även som spray att spraya rätt ner i halsen vilket kan underlätta förtäringen och ge bra lindring vid halsont.

► Läs också: Forskning: Röd solhatt halverar risken för influensa

8. Humussyra!
Humussyran kan binda virus och tungmetaller och fungerar som utrensare i kroppen. Den lägger sig som en film på viruset vilket gör att det inte kan fästa på cellmembranet. När viruset inte längre kan fästa kan det heller inte ta sig in i värdcellen och ta över denna för sin reproduktion - därmed avstannar angreppet.
Studier visar att humussyra kan utgöra ett skydd mot virusinfektioner och även bidra i tillfrisknandet när man redan smittats. Fråga om mer info på hälsokosten.

► Läs också: Håll viruset borta med humussyra

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Andra tips:

• Drick citronvatten (läs mer här)
• Tvätta händerna
• Ta en daglig smoothie med superfood (recept på god immunförsvarssmoothie här)
• Detoxa kroppen på gifter (så här gör du)
• Ät vitlök - färsk eller som tillskott (stimulerar immunförsvaret och innehåller allicin, ett naturligt ämne väldigt effektivt mot bakterier och virus)
• Honung (anses kunna motverka bakterier och virus. Ät som den är för bäst effekt. Läs mer här)
• Träna lagom (för mycket träning påverkar ditt immunförsvar negativt. För lite träning också)

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

 

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

 

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

 

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

 

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.