Stressexperten: "Om stressen inte går över" | Kurera.se
rep brister

Stressexperten: “Om stressen inte går över”

Fakta

Karin Isberg har skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress". I boken får du konkreta tips och metoder som hjälper dig att snabbt sänka stressen. Vill du köpa boken kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Under hösten har du kunnat följa Kureras artikelserie om stress med stressexperten Karin Isberg. Stress är inte farligt när den fungerar som det är tänkt, det vill säga som en tillfällig reaktion som rustar dig för att möta en fara. Problemet uppstår är när stressen blir ett konstant tillstånd.

Stressen ska klinga av när faran är över men om den inte gör det kan istället samma reaktioner som är till för att rädda livet på dig leda till allvarliga fysiska och psykiska problem menar Karin Isberg
– En orsak till att du kan normalisera stress är att den gör dig mindre känslig för kroppens signaler, bland annat fungerar smärtreceptorerna sämre när du är stressad.

Varför blir det så?
– Jo, om du ska fly från eller slåss mot ett lejon är det bra om du inte känner trötthet eller värk. Därför kan du intala dig själv att du inte påverkas av stressreaktionerna, eftersom du inte känner av dem. Men under ytan sliter långvarig stress på dig, oavsett vad du tror.

 

LÄS OCKSÅ: Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

Kommer ofta som en överraskning
En annan orsak till att stressen blir långvarig är att många som är stressade inte vill inse sina begränsningar.
– I stället för att dra ner på tempot och ge sig själva tid för återhämtning lägger de in en extra växel och intalar sig att deras liv fungerar bra.
Enligt Karin kommer ofta konsekvenserna av långvarig stress som en överraskning i form av ett känslomässigt sammanbrott, en diagnos från läkaren eller ett utmattningssyndrom med känslan av att plötsligt gå in i väggen .

LÄS OCKSÅ: Vikten av att mota Olle i grind

Hur mycket stress klarar vi?
Här listar Karin Isberg de tre viktigaste förutsättningarna för att kunna handskas med stress.

Du klarar mycket om din kropp är i balans
Om du sover tillräckligt, äter ordentligt, får frisk luft och tränar på ett sätt som passar dig, håller du din kropp i balans och därmed kan kroppen neutralisera stressreaktioner. Paradoxen är dock att det första som du sannolikt ger avkall på när stressen är hög är precis det som du behöver för att neutralisera den det vill säga sömn, träning och bra mat.

Du klarar mycket om ditt liv i övrigt fungerar bra
Du klarar mer stress på jobbet om ditt privatliv fungerar bra och du klarar fler påfrestningar hemma om ditt jobb fungerar bra. Om du däremot har en stressande situation både hemma och på jobbet kan en motgång, även om den är liten, kännas som ett oöverstigligt problem och allvarliga händelser kan leda till utmattning och/eller depression.

Du klarar mycket om du får möjlighet att återhämta dig
Vissa människor tycker om ett högt tempo och trivs med att ha mycket att göra. Det är inget problem så länge som sömn och återhämtning fungerar. Men om obalansen mellan ansträngning och återhämtning blir för stor, om du till exempel får svårt att sova eller inte kan slappna av på helgerna går det snabbt utför och du riskerar din hälsa.

 

LÄS OCKSÅ: ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Hälften av alla läkarbesök
Idag bedömer den amerikanska läkarorganisationen AMA att drygt hälften av alla läkarbesök beror på stress som har pågått för länge, enligt Karin. Vanliga diagnoser som är tydligt stressrelaterade är bland annat IBS (Irritabel Bowel Syndrome), fibromyalgi, diabetes typ 2, migrän, stroke och hjärtinfarkt. Idag vet man också att långvarig stress ökar risken för demenssjukdomar, framför allt alzheimers, och alltmer forskning visar på samband mellan långvarig stress och cancer. Långvarig stress kan också leda till utmattning, depression, ångest, psykoser och bipolär sjukdom (som tidigare kallades för manodepressivitet), bara för att nämna några exempel.
– Långvarig stress är alltså ingenting som du ska ta lätt på, säger Karin Isberg avslutningsvis.

Av Nina Törmark

Här hittar du samtliga artiklar i artikelserien om stress med Karin Isberg
• Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering
• Stressexperten: ”Steg ett för att minska ohälsosam stress”
• Experten: ”Dina tankar styr hur du reagerar på stress 
• Sänk stressen med hjälp av andningen
• Stressexperten: ”Välj dina strider”
• Stressexperten: Ta det inte personligt
• Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”
• Stressexperten: ”Se det goda i andra”
• 
Stressexperten: ”Släpp kontrollen och gilla läget”
 Stressexperten: ”Ta ansvar för ditt liv”
• 
Stressexperten: ”Låt saker hända”
• Stressexperten: ”Säg nej!”
• Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej
• Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”
• Stressexperten: ”Hantera din självkritik”
• 
Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Karin Isberg har skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress". I boken får du konkreta tips och metoder som hjälper dig att snabbt sänka stressen. Vill du köpa boken kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

 

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.