Förkylningstider! Här är 15 knep för att slippa bli sjuk

Tips!

Förebygg med något av dessa fyra virusskyddande produkter från hälsokosten:

Immunosan
Stimulerar makrofager, neutrofiler samt så kallade mördarceller -  det vill säga kroppens immunceller - vilka tar hand om bakterier och virus. Bevisad effekt i kliniska tester.

Sambucol
Fläderbärsextrakt som fäster på viruset som då inte kan ta sig in i cellen och därmed förhindras att föröka sig.

Viraway
Olivbladsextrakt som har en patenterad effekt mot bakterier och virus.

Anti-V
Humussyra som binder virus, bakterier och tungmetaller bildar en blockering så att viruset inte kan fästa till våra celler och därmed inte föröka sig. Studier visar att humussyra kan utgöra ett skydd mot virusinfektioner och även bidra i tillfrisknandet när man redan smittats.

Hösten är i antågande och är en årstid som för de flesta brukar innebära förkylningstider.
Men det finns hopp om att slippa åka dit.
Här är knepen som motar förkylningen vid dörren – eller lindrar dem och får dem att försvinna snabbare – om du ändå skulle drabbas.

En förkylning består av fyra olika faser: Värk och feber, halsont, snuva och nästäppa samt hosta. Symtomen dyker inte alltid upp i den ordningen – men oftast. Och roligare kan man ha.
För att slippa bli förkyld gäller framför allt att ha ett starkt immunförsvar. Det finns några grundläggande superknep att åstadkomma detta. Så här gör du.
► Läs också: Naturlig hjälp mot influensa

15 knep som stärker immunförsvaret naturligt

 

 

1. Tillräckligt med sömn
En utvilad kropp är en starkare och mer motståndskraftig kropp.

Läs också: 18 bra knep för bättre sömn

2. Mindre stress
Stress drar ner ditt immunförsvar i botten. Sluta stressa! Det tjänar ofta ändå inte mycket till. Ta någon minut då och då under dagen då du ser till att djupandas.

Läs också: Andas bort stresshormonet kortisol och andra gifter

3. Mer motion
En lagom dos motion gör susen för immunförsvaret. Tokträning sänker det. En promenad på ungefär 60 procent av maxpuls är till exempel kanon. Jobba upp en lagom svett.

► Läs också: Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret

4. Renare händer
Handhygien är något man ska vara noga med året om. Virus smittas genom kontakt – både med varandra och sådant som dörrhandtag… Så tvätta händerna ofta!

5. Bra zinknivåer
Mineralet zink är en riktig immunförsvarshöjare – så tillsätt extra zink i förkylningstider.
Låga zinkvärden, vilket är vanligt, gör att man lättare blir förkyld och när man väl drabbats tar det längre tid att tillfriskna.
Zink har av Cochrane-institutet lyfts fram som den hittills mest lovande behandlingen vid förkylning, både som förebyggande behandling och vid akuta tillstånd. Zink har viktiga virusdödande egenskaper och ska vid insjuknande tas i doser om 30-60 milligram medan det i förebyggande syfte räcker med 20-50 milligram.

► Läs också: Därför behöver du zink

6. Bra nivåer av D-vitamin
D är ett enormt viktigt vitamin när det gäller regleringen av vårt immunförsvar – och mycket annat. Brist på D-vitamin är vanligt i Sverige, inte minst under vinterhalvåret, och medför att bland annat immunförsvarets funktioner försämras och kan leda till många sjukdomstillstånd.
För att stärka sitt immunförsvar rekommenderas ett dagligt intag av 2-3000 IE, en dos som i studier visats ge bra skydd mot både förkylningar och influensa. Ät tillskott med vitamin D från september till april – eller året om. Fråga om fler råd på hälsokosten.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

7. Tillskott med C-vitamin
C-vitamin är en stark antioxidant som hjälper oss att undvika eller förkorta sjukperioden samt lindra symtomen.
Detta kraftfulla vitamin är en av de vitaminer kroppen behöver för att immunförsvaret ska fungera. Vår kropp behöver vitaminet för att aktivera och stimulera bildandet av vita blodkroppar, stimulera produktionen av antikroppar och för att ta död på virus.
Genom att ta minst 500 milligram C-vitamin – men gärna 1000-3000 milligram – dagligen hjälper du kroppen att hålla infektionerna borta.

► Läs också: Det visste du inte om C-vitamin

8. Vitlök
Stimulerar immunförsvaret och innehåller allicin, ett naturligt ämne väldigt effektivt mot bakterier och virus.

► Läs också: Krydda din hälsa med lagrad vitlök

9. Tillskott med röd solhatt
Medicinalväxten Echinacea har en välstuderad effekt på immunförsvaret.

► Läs också: Echinacea – en räddare i förkylningstider

10. Ät kokosolja
Kokosolja/kokosfett innehåller virusdödande laurinsyra – och är kanon för immunförsvaret.
Blanda till exempel ner kokosfettet i smoothien eller i rawfoodbollarna. Kom ihåg att det är nyttigare om det inte hettats upp. Kokosfettet bör vara kallpressat och ekologisk för störst nyttoeffekt.

► Läs också: Bränn fett – och håll dig frisk – med kokosfett

11. Manukahonung på sked
Honung är en fantastisk huskur. Visst, fortsätt men den i ditt te men se till att även börja ta den sked då och då. Honungen bör inte hettas upp mer än 42 grader om du vill dra nytta av alla dess super powers.

► Läs också: Honungen som är mer effektiv än antibiotika

12. Ät superfoods
Toppa till exempel smoothien eller frukostgröten med superfoods.
Bra exempel på superfoods är nässlor, acaibär, gojibär, mullbär, macapulver, vetegräs, hampapulver, chlorella, spirulina, lucumapulver – vilka alla är proppfulla av antioxidanter och näring.

► Läs också: Därför ska du äta nässlor

13. Ät näringsrikt
Antikroppar och försvarsceller byggs upp med hjälp av vitaminer, mineraler, proteiner och fetter och vid näringsbrist fungerar inte immunförsvaret optimalt eller inte alls.
Så underskatta inte möjligheten att boosta försvaret med näring. Ät mycket grönt, mindre kött och undvik socker – så mycket du bara kan. Visste du att cellerna i din kropp, om du äter något näringsrikt samtidigt som du äter socker, kommer att prioritera att ta upp sockret framför näringen – vilket bryter ner ditt immunförsvar?

 Läs också: Ät dig friskare med supermat

14. Tillsätt din tarm nyttiga bakterier – ät probiotika
Cirka 75 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen och en väl balanserad tarmflora är ett måste för ett fungerande immunförsvar. Probiotiska bakterier kan och bör tillföras dagligen för att förebygga sjukdom. Vid mer akuta tillstånd, som till exempel kräkningar, diarréer och vid antibiotikabehandling, bör dagsdosen höjas.
I tarmen finns mer än 500 olika arter av bakterier. Totalt finns 10 gånger fler bakterier i tarmen än det finns celler i hela din kropp.
Mjölksyrebakterier hör till gruppen ”snälla” tarmbakterier. Dessa håller inte bara sjukdomsframkallande bakterier på en låg nivå utan producerar också näringsämnen vi annars inte kan tillgodogöra oss.
Exempel på bra preparat är till exempel: LactoVitalis, Ultra Duo Dophilus, Probi Mage och Probi Frisk.

Läs också: Barn som får probiotika är mindre benägna att bli sjuka

15. Fläder
Fläderbär har länge använts mot så väl influensa som förkylning, framförallt vid symtom som hosta och infektion i övre luftvägarna. Många vetenskapliga studier har bekräftat de goda effekterna vid behandling av just nämnda symtom.
Vid första tecknen på förkylning eller influensa ska extrakt av fläder tas – med effekten att insjuknandet bromsas och sjukdomstiden kortas. Fläderextrakt finns bland annat i naturpreparatet Sinupret.

Av Isabelle G Hedander

 

Tips!

Förebygg med något av dessa fyra virusskyddande produkter från hälsokosten:

Immunosan
Stimulerar makrofager, neutrofiler samt så kallade mördarceller -  det vill säga kroppens immunceller - vilka tar hand om bakterier och virus. Bevisad effekt i kliniska tester.

Sambucol
Fläderbärsextrakt som fäster på viruset som då inte kan ta sig in i cellen och därmed förhindras att föröka sig.

Viraway
Olivbladsextrakt som har en patenterad effekt mot bakterier och virus.

Anti-V
Humussyra som binder virus, bakterier och tungmetaller bildar en blockering så att viruset inte kan fästa till våra celler och därmed inte föröka sig. Studier visar att humussyra kan utgöra ett skydd mot virusinfektioner och även bidra i tillfrisknandet när man redan smittats.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Händer utför zonterapi på fot

Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Naturlig hälsa

Nytt år och nya löften om att bli en bättre människa eller i alla fall göra saker lite annorlunda? Har du kanske lovat dig själv att ta det lugnare, ändra på något och satsa mer på hälsan och sådant som får dig att må bra? Så – vad finns det då för knep att ta till för att uppnå god hälsa och ett ökat välbefinnande? En person som försöker ge svar på den frågan är Karin Lycke som arbetar med zonterapi.

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.