Liten guide till viktiga mineraler

Mineraler hit och mineraler dit.
Man hör ordet hela tiden men vilka finns det egentligen, vad är de bra för och vilka är symtomen vid brist?

Här ger Kurera dig en snabbkurs i mineraler.

 

► Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

 

Snabbguide till mineraler:

 

Kalcium

(Ca)

Behövs för nervsystemets, muskulaturens och blodets levringsförmåga. Ger tillsammans med fosfor och magnesium hårdhet och styrka åt skelett och tänder. Bristsymtom kan vara skört skelett, sköra naglar, muskelkramp.
Några av de främsta källorna till naturligt kalcium är oskalade sesamfrön, hårdost, persilja, sötmandlar, torkade fikon, tofu, mjölk, bondbönor.
Läs mer om kalcium i Kureras näringsguide.

Fosfor

(P)

Hjälper till att bygga upp benstommen. Fosfor behövs bland annat för nervsystemet, syra-basbalansen och energiomsättningen. Brist på fosfor är sällsynt men kan uppstå främst vid saltsyrebrist eller vid stora överskott av kalcium. Symtomen kan vara trötthet, krypningar, kramper.
Överskott av fosfor i kroppen är vanligt vid dagligt intag av bland annat läskedrycker.
Fosfor finns främst i torrjäst, vetegroddar, sojamjöl, ost, cashewnötter, råg- och grahamsmjöl.
Läs mer om fosfor i Kureras näringsguide.

Magnesium

(Mg)

Behövs för nervsystemet, muskulaturen och skelettet samt för at ta hand om kolhydrater i kroppen. Är nyckelsubstans i många enzymsystem. Magnesium är nödvändigt för att B-, C-, och E-vitamin ska kunna tillgodogöras av kroppen på bästa sätt. Symtom på brist kan vara hyperaktivitet, stress, panikattacker, sömnsvårigheter, krampryckningar eller muskelsammandragningar.
Några av de främsta källorna till magnesium är vetekli, sötmandlar, sojabönor och cashewnötter.
Läs mer om magnesium i Kureras näringsguide.

► Läs också – Forskare: ”Magnesium räddar liv”

Kalium

(K)

Kalium behövs för syra-basbalansen samt för att hjärta, muskler och njurar ska fungera på ett bra sätt. Tillsammans med natrium reglerar kalium vätskebalansen i kroppen.
Brist på kalium kan visa sig bland annat genom trötthet, svaghet, muskelsammandragningar, muskelsvaghet.
Kalium finns bland annat naturligt i dulse, kelp, sojamjöl, melass, vetekli, råkost, torkad frukt och mandlar.
Läs mer om kalium i Kureras näringsguide.

► Läs också: Magnesium och kalium minskar risken för stroke hos kvinnor

Natrium och natriumklorid

(Na)

Spelar en central roll för vatten- och syrabalansen i kroppen samt vid överföring av nervimpulser. Generellt intar svenskar för mycket natrium. Brister kännetecknas av insjunkna ögon, muskelsvaghet med ryckningar och kramper, muntorrhet, svindel.
Några av de främsta källorna till natrium är sojasås, bacon, kelp, gröna oliver, spirulina.
Läs mer om natrium och natriumklorid i Kureras näringsguide.

► Läs också: Därför ska du äta spirulina

Järn

(Fe)

Järn transporterar syre från lungorna genom blodbanorna till kroppens alla celler. Mineralet förekommer främst i blodet där det ingår i färgämnet hemboglobin.
Det finns många järnberoende enzymer i kroppens enzymatiska antioxidativa försvar. Tidiga bristsymtom kan vara till exempel sug efter salt, höga halter av fetter i blod och lever, nedsatt immunförsvar, trötthet, blek hy, håravfalloch sköra naglar.
Överskott av järn ökar åldringstakten och risken för kroniska sjukdomar. Järnbrist är dock en av våra absolut vanligaste brister och var tredje kvinna i fertil ålder uppges lida av det.
Läs mer om järn i Kureras näringsguide.
Några av de främsta järnkällorna är torrjäst, pumpakärnor, vetekli, kakao, kokt lever och kokt njure.

► Läs också: 12 tecken på järnbrist

Zink

(Zn)

Zink är ett av kroppens viktigaste mineraler och deltar i livsviktiga processer i kroppen – till exempel tillväxt och könsutveckling. Det är även viktigt för huden och hårets välbefinnande och behövs för normal sårläkning. Zink behövs också för ett starkt immunförsvar och kroppens antioxidativa försvar.
De vanligaste tecknen på zinkbrist är nedsatt aptit, tillväxtrubbningar, hudförändringar, försämrad sårläkningsförmåga, ögonbesvär och försämrad hörsel.
Läs mer om zink i Kureras näringsguide.
Zink finns naturligt i bland annat ostron, torrjäst, krabba, nötstek, hårdost och nötlever.

► Läs också: Har du zinkbrist?

Koppar

(Cu)

Koppar deltar i olika livsprocesser, bildning av enzymer, förbränning och i kroppens försvar mot fria radikaler. Den påverkar också omsättningen av järn och syre. Koppar ingår i bindvävsbindningen och krävs för att järn ska byggas in i de röda blodkropparna. Brist på koppar kan leda till anemi, skelettskador, håravfall.
Många får i sig koppar via dricksvattnet genom kopparledningarna. Andra källor till koppar är lever, skaldjur, bryggerijäst, oliver och nötter.
Läs mer om koppar i Kureras näringsguide.

Mangan

(Mn)

Mangan behövs bland annat för omsättningen av fett och kolhydrater i kroppen. Det krävs även för bildning av enzymer som är nödvändiga för kroppens försvar mot fria radikaler.
Brist på mangan kan visa sig genom bland annat nedsatt hjärnfunktion, svaghet i kroppens ledband samt nedsatt funktion i innerörat.
Några av de bästa källorna för mangan är müsli, fullkornsbröd, nötter, lingon, oskalat sesamfrö och baljväxter.
Läs mer om mangan i Kureras näringsguide.

Jod

(I)

Jod har bland annat betydelse när det gäller reglering av kroppens kolhydrat- och energiomsättning, detta genom att mineralet ingår i sköldkörtelhormoner.
Symtom på jodbrist – och även på nedsatt sköldkörtelfunktion kan vara: viktökning, sänkt motståndskraft mot infektioner, dålig cirkulation, kalla händer och fötter.
Jodbrist kan göra att vuxna utvecklar struma. Läs mer om jod i Kureras näringsguide.
De rikaste källorna för jod är alger, fisk och skaldjur.

► Läs också: 11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Krom

(Cr)

Krom optimerar insulinets effekt och förbättrar transporten av blodsocker in i cellerna.
Tecken på krombrist kan till exempel vara sötsug, blodsockerstörningar, ökning av blodfetter och ögonproblem. Läs mer om krom i Kureras näringsguide.
Krom finns naturligt i äggula, melass, bryggerijäst, nötkött, hårdost, lever, fruktjuice och fullkornsbröd.

► Läs också: Bli av med sötsuget med krom

Selen

(Se)

Selen krävs vid bildande av enzym som är nödvändigt för kroppens försvar och som också skyddar cellerna mot fria radikaler.
Selen ger även ett speciellt skydd mot tungmetaller. Mineralet är en stark antioxidant.
Selenbrist ökar risken för kroniska sjukdomar samt tungmetallförgiftning. Läs mer om selen i Kureras näringsguide.
Selen finns naturligt i bland annat smör, njure, paranötter, fullkornsvetebröd, grislever och mjölk.

► Läs också: Selen kan minska kvinnors dödlighet i bröstcancer

Molybden

(Mo)

Molybden ingår som en viktig beståndsdel i många enzymsystem och är viktigt för leverns avgiftningsfunktion. Bristsymtom är bland annat humörsvängningar och depression, hypoglykemi, kemikalieöverkänslighet. Läs mer om molybden i Kureras näringsguide.
Molybdenhalten i grödor är beroende av förekomsten av densamma i jorden.
Exempel på bra källor för molybden är bovete, bönor, vetegroddar, lever, sojabönor, linser, ärtor .

Källa: Näringsguiden

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Övning: Skrivbordsyoga

Kort övning: Skrivbordsyoga

Träning

Här är en enkel övning från Kureras nya samarbetspartner Yogobe: Skrivbordsyoga. Övningen tar bara två minuter att utföra och innebär förutom ökad rörlighet även en paus som du med fördel kan ta en gång i timmen.

Inger oja

När den dagliga stressen försvann sov Inger bra på natten igen

Naturlig hälsa

Inger Oja, 53, har länge varit trött och stressad på dagarna. Det beror på att hon haft problem med nattsömnen i många år. Hon somnar oftast snabbt men vaknar efter två, tre timmar och ligger sedan vaken fram tills det är dags att stiga upp. Ingenting hon försökt med har fungerat fram tills för ett år sedan när hon provade ett nytt kosttillskott som lovade normalisera nivån av stresshormonet kortisol och ge en bra nattsömn. "Det hjälpte mig redan första natten och jag har sovit djupt och länge sedan jag började med produkten. Det var många år sedan jag vaknade utvilad och fungerade bra på dagarna", säger Inger till Kurera.

Dorotea Pettersson med en stor klocka

Sluta prokrastinera och få saker gjorda i tid

Mental hälsa

Att prokrastinera, skjuta upp uppgifter som behöver göras, är ett vanligt beteende men inte desto mindre jobbigt för de som gör det i stor utsträckning. I sin nya bok ”Jag ska bara … konsten att få det gjort i tid” ger författaren och tidscoachen Dorotea Pettersson råd och tips om hur man tar sig ur prokrastineringsfällan.

ammande spädbarn har ögonkontakt med sin mamma

Ammande mammor upplever bristande stöd från sjukvården

Gravid/barn

Allt fler kvinnor upplever problem med att amma, visar en ny Sifo-undersökning. Många mammor uppger att de tycker stödet från sjukvården är bristfälligt, särskilt om amningen har varit problematisk. Drygt hälften upplever bristande information om amning inför förlossningen och 20 procent är missnöjda med det stöd man har fått efter förlossningen. "Det är otroligt viktigt att utbildad vårdpersonal ger det stöd som efterfrågas", säger Anette Ekström, barnmorska och professor i omvårdnad vid Högskolan i Skövde.

Guide: Så väljer du rätt salt

Hälsa

Visste du att ditt val av matsalt kan ha stor påverkan på din hälsa? Många slentrianköper samma plastburk med raffinerat bordssalt men med ett aktivt val av salt kan din hälsa förbättras. Här får du veta mer.

Barbro Parkatti

Barbro hittade en lösning mot glömskan

Naturlig hälsa

Barbro Parkatti i Skinnskatteberg är 81 år. Hon är pigg för sin ålder och joggar en timme varannan dag tillsammans med hunden Tilda. Något hon haft problem med de senaste åren är minnet. Hon glömmer lätt namn. Men för ett år sedan började hon ta ett kosttillskott som är bra för glömska och är mycket nöjd med resultatet.

Par hånglar på säng

Nej till sex på arbetstid

Politik

En motion om sex på arbetstid har nu fått avslag. Det är kommunfullmäktige i Övertorneå som säger nej till förslaget om att kommunens personal ska få använda sin friskvårdstimme till sex. Det rapporterar P4 Norrbotten.

olika piller

Studie om fytosteroler stöttar tillskott för att sänka sjukvårdskostnader

Forskning

Fytosteroler som kosttillskott kan hjälpa hjärtpatienter – och kraftigt sänka sjukvårdskostnader, enligt en ny studie. Enligt studien skulle 5,3 miljarder euro per år kunna sparas om personer med höga kolesterolvärden ökade sitt intag av ämnet fytosteroler, som finns i växtriket. "En tydlig bild träder fram av de fördelar som kan uppnås genom en mer utbredd användning av kosttillskott hos dem som löper störst risk att drabbas", säger Ingrid Atteryd, svensk ordförande för Food Supplements Europe, i en kommentar.

The Ultimate Vegan Burger med avokadokräm

Den ultimata veganska burgaren med avokadokräm

Mat

Den här underbart goda burgaren är inspirerad av matlegenden Jamie Oliver och hans recept The Best Vegan Burger. De är inte busenkla att göra men går alldeles utmärkt att frysa in, så gör många. Burgarna är dessutom fantastiska att grilla.

hand skriver orden sepsis

Vitaminbehandling kan minska dödlighet i sepsis

Naturlig hälsa

Sepsis, det vill säga blodförgiftning, drabbar omkring 40 000 svenskar per år. Tillståndet verkar dock kunna botas med en blandning av vitaminer och kortison. Det indikerar i alla fall en första observationsstudie från ett sjukhus i USA där vitaminbehandlingen minskade dödligheten från 40 till åtta procent. "Är det så bra som de här preliminära resultaten visar skulle det innebära att vi fick ett kraftfullt behandlingsalternativ till ett av medicinens dödligaste tillstånd", säger infektionsläkare Adam Linder vid Lunds universitet som själv forskar på sepsis, till Sveriges radio.

Flicka går i ljus skog med häst och hund

Pollenallergimedel effektivt även mot pälsallergi

Naturlig hälsa

Pollensäsongen är i full gång och både traditionella pollenmediciner som naturliga alternativ säljer som smör. Men – vad få vet är att vissa pollenknep fungerar förträffligt även mot pälsdjursallergi. När tidningen Ridsport med hjälp av drygt 230 testpiloter utvärderade nytt naturligt pollenmedel mot just pälsdjursallergi upplevde nästan samtliga lindring. En av dem är Robin Oikarinen, som trots kraftig hästallergi valt yrket hovslagare och i och med detta tillbringar större delen av livet i stallet: "Jag kunde minska användningen av allergitabletterna. Hade jag bara varit en stund i stallet istället för större delen av dygnet hade jag nog inte behövt någon medicin alls", säger han till tidningen.

Votering i riksdagen

Riksdagen säger nej till förslaget om obligatoriska vaccinationer

Hälsa

Det allmänna vaccinationsprogrammet bör göras obligatoriskt. Det ansåg riksdagsledamöterna Sofia Arkelsten (M) och Jesper Skalberg Karlsson (M) och lämnade in varsin motion om saken till Sveriges riksdag. Nu har riksdagen fattat beslut i frågan och säger nej till förslaget – och även till förslagen i samtliga inlämnade vaccinmotioner.

Nina bakar i sitt kök

Ninas yrsel och muskelspänningar försvann med magnesium

Hälsa

När Nina Hermansen, 45 år, höll ett alldeles för högt tempo fick hon domningar och yrsel vilket medförde att nattsömnen blev dåligt. Medicinerna hon fick gjorde henne inte bättre, hon blev bara sämre. Plötsligt befann sig Nina i en ond cirkel med en ohälsa som eskalerade. Då bestämde hon sig för att ta reda på vad hon egentligen behövde för att bli frisk igen. Lösningen var ett magnesiumkomplex.

kyckling på grillen

Kycklingbakterierna fortfarande kvar – trots flera åtgärder

Kost

Turerna kring kycklingsmitta har varit många och i sommar pågått under ett år. Under hösten 2016 meddelade Folkhälsomyndigheten att betydligt fler svenskar än vanligt insjuknat till följd av campylobacter – en ökning som efter mycket om och men, bland annat, härletts till ett installationsfel på en av Kronfågels stora anläggningar, där transportlådor sköljdes med förorenat vatten. Men trots att det felet åtgärdades i januari, och att även andra åtgärder vidtagits, smittas fortfarande fler än vanligt av färsk kyckling – och ingen minskning av sjukdomsfallen alls har kunnat ses perioden januari-mars, rapporterar branschnätverket Food Supply.

Kvinna borstar tänderna med en bra tandkräm

Örterna som får tandköttet att sluta blöda

Hälsa

Blöder ditt tandkött när du borstar tänderna? Då har du fått en inflammation som kan vara början till tandfickor och tandlossning. I dag är tandlossning en dold en folksjukdom som faktiskt drabbar varannan vuxen över 50 år. God munhygien är a och o men har du ett blödande tandkött kan du ta hjälp av en munskölj gjord på bland annat ekologiskt odlad salvia, sårläka och rathaniarot. Läkeörterna är antiinflammatoriska och får ditt tandkött att läka och sluta blöda.

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

En snabb och enkel lunch full av näring. Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och proteiner från äggen. Den goda toppingen med granatäpplekärnor och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. Denna måste du testa!

7 tecken på att du inte tål gluten

Hälsa

Att undvika gluten har blivit något av en trend och många upplever sig må bättre med gluten uteslutet ur kosten. Skulle du också må bättre utan gluten? De här symtomen kan du som är glutenintolerant uppleva.

kvinna somnar sittande i soffan

Behandla narkolepsi med rätt kost, livsstil och immunterapi

Hälsa

Vid svininfluensans framfart 2009 valde många svenskar att vaccinera sig. Idag vet man att minst 374 av dessa barn fick narkolepsi från Pandemrix, det vaccin som användes vid svininfluensan. Irreversibelt säger vissa, men med immunterapi och kost- och livsstilsförändringar kan symtombilden förbättras markant. Här berättar Kureras näringsexpert Zarah Öberg mer om hur man med kost och livsstil kan förbättra tillståndet vid narkolepsi.

Dagny Carlsson, 105 år

Dagny, 105: ”Man får inte gamla till sig!”

Intervju

Hon är Sveriges äldsta bloggare och har blivit något av en rikskändis på senare år. Dagny Carlsson 105, berättar att livet vände när hon fyllde 100. Då vågade hon höja sin röst och bli kaxig. Här berättar hon om sitt livs kärlek, om skrivdrömmar och nyckeln till att må bra på ålderns höst.

sparris

Därför luktar ditt kiss illa av sparris

Kost

Så här lagom till säsongspremiär av såväl grillning som vårprimörer vill Kurera passa på att dela med sig av lite intressant info: Kunskapen om varför intag av sparris får ditt kiss att lukta konstigt. I alla fall för runt 40 procent av befolkningen. Här får du veta varför.

Malin

Hon vill göra ADHD coolt

Hälsa

Malin Roca Ahlgren fick ett barn med ADHD. Sedan fick hon ett till. Som förälder till två barn med en så kallad NPF-diagnos har hon insett vilken stigmatisering som råder kring denna typ av funktionsnedsättningar. "Så många har missuppfattningar om att ADHD är någonting det inte är. Samhället glömmer alldeles för lätt bort, eller känner inte till, att ADHD är så himla många bra saker också", säger hon till Kurera.